O BOOKTUBE NO PROCESSO DE FORMAÇÃO DE LEITORES: ANÁLISE DE DUAS VÍDEO-RESENHAS SOBRE O ROMANCE A VEGETARIANA

BOOKTUBE IN THE PROCESS OF READERS FORMATION: ANALYSIS OF TWO LITERARY VIDEO-REVIEWS ON THE ROMANCE THE VEGETARIAN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21709/casa.v16i1.17810

Keywords:

French Semiotics, Booktube, Readers formation, The Vegetarian

Abstract

The universe of literary video-reviews on the YouTube platform is known as BookTube and the digital influencers that present them, as “booktubers”. They have been important drivers of reading and readers formation in recent years. The research, which originated this paper, aimed to analyze two literary video-reviews on the Korean novel The Vegetarian, by Han Kang, available on the channels “Ler antes de morrer”, by Isabella Lubrano, and “Tiny Little Things”, by Tatiana Feltrin. Using the generative process, derived from the methodology of French semiotics (GREIMAS; COURTÉS, 1979), this work has analyzed the way the chosen book was summarized in these video-reviews, trying to understand which elements of the novel the influencers present and what is the role of such elements in the global sense of each review. In addition, the video-reviews were compared to verify which are the persuasion strategies employed by each “booktuber”, who seek to give the enunciatee a “want-to-read” or a “not-want-to-read” the novel.

Author Biographies

Giulia Yumi Tonhi Hashimoto, Unicamp - Universidade Estadual de Campinas

Graduanda em Letras - Português e Letras - Português como Segunda Língua/Língua Estrangeira pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Realizou pesquisa de Iniciação Científica por meio do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC) da Unicamp, em que, através da Semiótica Discursiva, analisou vídeo-resenhas produzidas na plataforma YouTube pela comunidade Booktube. Atualmente faz parte do projeto "Trajetórias de vidas periféricas: a violência entre o extraordinário e o ordinário em narrativas autobiográficas", com bolsa FAPESP, e desenvolve trabalho de conclusão de curso sobre tradução intersemiótica.

Dayane Celestino de Almeida, Unicamp - Universidade Estadual de Campinas

Professora do Departamento de Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem da UNICAMP. Fez Doutorado, Mestrado e Graduação em Linguística na Universidade de São Paulo (USP). Tem experiência na área de Linguística, com interesse principalmente em Semiótica do Texto e do Discurso e Sociolinguística. Atua nos seguintes temas: semiótica e literatura, semiótica e poesia, linguística forense, estilos, sociolinguística, leitura e produção de textos, epistemologia linguística, linguagem e surdez.

Published

10/07/2023

Issue

Section

Varia