ÍNDICE METONÍMICO EM MOISÉS PATRÍCIO

METONYMIC INDEX IN MOISÉS PATRÍCIO’S WORK

Authors

  • Leandro Passos Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil
  • Luana Passos Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.21709/casa.v18i1.19972

Keywords:

Afro-Brazilian culture, Photography, Metonymy, Moisés Patrício, Poetics

Abstract

This article analyzes the photographic text from the "Aceita?" series by Moisés Patrício through the lens of Peircean semiotics, emphasizing metonymy as a central figure in constructing the meaning of the images. The objective is to understand how the artist mobilizes visual elements, such as the hand wrapped in caution tape, to evoke reflections on restriction, exclusion, and resistance in the urban and racial Brazilian context. The analysis is based on Charles Sanders Peirce’s (1977) theory of signs, especially on the category of associative indices, as well as on the contributions of Philippe Dubois (1994) regarding the concept of off-frame space and Leda Maria Martins (2021) regarding performance. Methodologically, the study combines semiotic reading with an Afro-Brazilian critical-cultural approach, proposing a multisemiotic interpretation of the photographs. The results indicate that Patrício’s visual poetics re-signifies everyday and marginal elements, producing a powerful narrative about the realities experienced by racialized people in urban peripheries. Other authors were also used to analyze this text.

Author Biography

Luana Passos, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil

Doutora em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - campus de São José do Rio Preto - na linha de pesquisa História, Cultura e Literatura com estudos sobre literatura de matriz africana para crianças e jovens. Possui mestrado em Estudos Linguísticos, área de Análise Linguística (Oralidade e Letramento) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/IBILCE/SJRP-2011), graduação em Pedagogia pela mesma Instituição (2008). Formadora de Professores da Secretaria Municipal de Educação de São José do Rio Preto (SP), em 2016, com o tema Cultura e a História Africana e Afro-brasileira atendendo as práticas pedagógicas na perspectiva da Lei Federal n 10.639; e em 2020 no Ciclo I do Ensino Fundamental. Atuou como formadora de professores Alfabetizadores/Ensino Fundamental e da Educação Infantil em Linguagem e Língua Portuguesa no programa do MEC Pacto Nacional Pela Alfabetização na Idade Certa (MEC/PNAIC/UNESP/São José do Rio Preto).  Desenvolveu a atividade de vice coordenadora e pesquisadora do NUPE - Núcleo Negro da UNESP para Pesquisa e Extensão - NUPE/UNESP/IBILCE. Integra do grupo de pesquisa Gênero e Raça (dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/0849554280348877). Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Alfabetização e Letramento, Linguística, Prática de ensino, Convenções ortográficas, Aquisição da escrita, Práticas Pedagógicas na perspectiva da Lei Federal n 10.639, Literatura infanto-juvenil de matriz africana e afro-brasileira, mitos, mitologia e lendas afro-brasileiros. 

Published

01/07/2025

Issue

Section

Papers