Mapping spheres of literacy: the home and school environment in the invention of the reader

Authors

  • Thaise da Silva Universidade Federal da Grande Dourados

DOI:

https://doi.org/10.52780/res.11017

Keywords:

Reading, Literacy, Family, Education,

Abstract

This article aims to discuss the reading social practices of students in the domestic environment and their interactions with the school sphere. From the perspective of literacy studies, itself based on cultural studies, it analyzes the spaces and the bearers of texts that usually populate them, and also discusses the “discourse on reading renewal” which colors the way respondents relate to the subject. The methodological tools used for this research are textual and discursive analysis. The materials collected during the investigation were questionnaires presented to students and their families with enquiries regarding their reading habits and the materials used, primarily in their homes. The results obtained show that the vast majority of the families and children targeted by the study perceive reading as a fundamental tool in forming future citizens, and that many also brought with them the principles that guide the “discourse on reading renewal”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thaise da Silva, Universidade Federal da Grande Dourados

Professora permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Grande Dourados - Mato Grosso do Sul (UFGD) e professora adjunta da área de Currículo e Alfabetização (UFGD). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Infantil e Infância (GEINFAN) do diretório do CNPq. Foi coordenadora do Curso de Pedagogia (UFGD, 2014- 2017) e coordenadora adjunta do Curso de Especialização em Docência na Educação Infantil (UFGD/MEC, 2015-2016). Tem graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS - 2000), especialização em Alfabetização pela Faculdade Porto-Alegrense (FAPA ? 2004), mestrado em Educação pela UFRGS (2008) e doutorado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da mesma instituição (2012). Atuou como professora em distintos níveis de ensino ? na Educação Infantil, nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental, no Ensino Médio ? Curso Normal - no Ensino Superior e em cursos de pós-graduação/especialização ? com crianças, jovens e adultos, tanto em instituições públicas quanto em privadas. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: alfabetizações, letramentos, livros didáticos de alfabetização/cartilhas, práticas de leitura e de escrita e processos de aquisição da linguagem oral e escrita.

Published

31/07/2018

How to Cite

SILVA, T. da. Mapping spheres of literacy: the home and school environment in the invention of the reader. Estudos de Sociologia, Araraquara, v. 23, n. 44, 2018. DOI: 10.52780/res.11017. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/11017. Acesso em: 22 nov. 2024.