Economic journalists and men of finance: Fascination, ascendancy and professional illusion

Authors

  • Tomas Undurraga UAH – Universidad Alberto Hurtado. Departamento de Sociología. Santiago de Chile, Chile https://orcid.org/0000-0003-4267-5826
  • Antonio José Pedroso Neto UFT – Universidade Federal do Tocantins. Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional (PPGDR) e Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Sociedade (PPGCOM). Palmas – TO – Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.52780/res.12967

Keywords:

Economic journalism, Elites, Illusio, Economists, Finance,

Abstract

This article explores the impact that agents from the economic field and mainstream economists have on journalists' perspectives on the economy. From the analysis of more than 58 interviews with economic journalists from Brazil, we reveal how the main opinion makers’ positions affect journalists’ vision on the economy. Elaborating on Pierre Bourdieu's notion of illusion, we explore their involvement in their work: commitment from the notion of news coup; the means and sources to achieve more important covers; and shape journalists prospects of the economy. Among the results we find the idea of "moving the market" hierarchizes texts and authors. The most prestigious sources in reporting the economy have passed through governments, financial institutions and come from the financial field. Journalists acknowledge reciprocal relations with these prestigious sources, accessing to news coups and special interviews; realizing the illusion of the profession and accessing to key positions in economic journalism. The modes of learning and specialization in economics show the influence of these financial agents in the economic coverage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tomas Undurraga, UAH – Universidad Alberto Hurtado. Departamento de Sociología. Santiago de Chile, Chile

Afiliación institucional: Profesor del Departamento de Sociología, Universidad Alberto Hurtado, Chile. PhD in Sociology, Department of Sociology, University of Cambridge. Posdoctorado en Science and Technology Studies, University College London. Sociólogo, Universidad Católica de Chile. Sus áreas de investigación entrecruzan la sociología económica, los estudios de ciencia y tecnología, la sociología de los medios y del medio ambiente. Entre sus publicaciones destacan, Knowledge-production in journalism: Translation, mediation and authorship in Brazil. The Sociological Review. 2018. Vol 66 (1);  The elective affinity between elite economic journalists and mainstream economists in Brazil. Journalism Studies. 2018 (con A.J. Pedroso); Making news of value: Exploiting dissonances in economic journalism. Journal of Cultural Economy, 2017, 10:6; Making news, making the economy: technological change and financial pressures in Brazil. Journal of Cultural Sociology, 2017, Vol. 11(1); Business, politics and ideology: neoliberalism and capitalist class formation in Argentina and Chile (1990 – 2014). Política / Revista de Ciencia Política Vol. 54, Nº 2, 2016;  Neoliberalism in Argentina and Chile: common antecedents, divergent paths. Revista de Sociología e Política, Brasil. no v.23n.55, Sept 2015, y Divergencias: Trayectorias del Neoliberalismo en Argentina y Chile (Ediciones UDP, 2014). Su investigación actual se focaliza en la producción de conocimiento en la ciencia en Chile contemporáneo (https://www.cienciachilehoy.cl) Conicyt PIA SOC180039, y en incendios forestales y nuevo régimen climático (https://bosqueseincendios.com) Fondecyt 1180611.

Antonio José Pedroso Neto, UFT – Universidade Federal do Tocantins. Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional (PPGDR) e Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Sociedade (PPGCOM). Palmas – TO – Brasil.

Sociólogo. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. Pós-Doutorado pela FACE/CEDEPLAR/UFMG. Doutor em Ciências Sociais (UFSCar). Estágio Sanduíche (EHESS/Paris). Professor Associado II da Universidade Federal do Tocantins (UFT). Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Sociedade (PPGCOM) e do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional (PPGDR), ambos da UFT. Dentre outros, publicou: The elective affinity between elite journalists and mainstream economists in Brazil. Journalism Studies, 2017 – com T. Undurraga; Discursos econômicos sobre o PAC nos grandes jornais brasileiros; a padronização do campo jornalístico. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional, 2016 – com F. Soveral; O espaço dos jornalistas da economia brasileiros: gerações, origem social e dinâmica profissional. Revista Pós Ciências Sociais, 2015; A construção do mercado em rede: caso da Amway do Brasil. EDUFT, 2014; A privatização de uma empresa: uma ação econômica enraizada nas relações sociais. Cadernos CRH, 2012; A dinâmica do marketing de rede: relações sociais e expectativas de um novo estilo de vida. Horizontes Antropológicos, 2010.

Published

29/01/2020

How to Cite

UNDURRAGA, T.; PEDROSO NETO, A. J. Economic journalists and men of finance: Fascination, ascendancy and professional illusion. Estudos de Sociologia, Araraquara, v. 24, n. 47, 2020. DOI: 10.52780/res.12967. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/12967. Acesso em: 17 jul. 2024.