Challenges of participatory budgeting

a study in Brazil (Araraquara-SP ) and Portugal (Cascais)

Authors

  • Lígia Lüchmann UFSC – Universidade Federal de Santa Catarina. Departamento de Sociologia e Ciência Política. Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Ciência Política (PPGSCP). Florianópolis – SC – Brasil https://orcid.org/0000-0003-2622-2106
  • Carla Giani Martelli UNESP – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Departamento de Ciências Sociais da Faculdade de Ciências e Letras. Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais (PPGCS). Araraquara – SP – Brasil. https://orcid.org/0000-0002-1839-2140
  • Luana Taborda UFSC – Universidade Federal de Santa Catarina. Departamento de Sociologia e Ciência Política. Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Ciência Política (PPGSCP). Florianópolis – SC – Brasil https://orcid.org/0000-0002-1712-1963

DOI:

https://doi.org/10.52780/res.14726

Keywords:

Participatory Budget, Araraquara-SP, Cascais, Democracy, Participatory Systems

Abstract

The diffusion and proliferation of the Participatory Budget (OP) by different countries and continents in the world have posed several challenges related to democratic governance, such as the sharing of political power; the encouragement of political inclusion; and social and institutional learning. Therefore, this work aims at analyzing two different cases of OPs – in Araraquara-SP (Brazil) and in Cascais (Portugal) – noting the extent to which they are facing these and other challenges from dimensions such as decision-making competence, resources, institutional rules, space for participation, the use of digital technologies, the number and profile of participants, measures aimed at learning, and their insertion in a broader system of participation. The differences found between the two cases are related to the respective political and social contexts and to the different trajectories and purposes of the OPs in the two countries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lígia Lüchmann, UFSC – Universidade Federal de Santa Catarina. Departamento de Sociologia e Ciência Política. Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Ciência Política (PPGSCP). Florianópolis – SC – Brasil

Professora associada do Depto. de Sociologia e Ciência Política da UFSC e vinculada à Linha de pesquisa "Movimentos sociais, participação e democracia" do Programa de Pós-Graduação em Sociologia Política desta Universidade. Doutora em Ciências Sociais pela Unicamp, com estágio de pós-doutorado pela University of British Columbia, com interesse nos seguintes temas: associativismo, sociedade civil, teorias da democracia, participação e novos formatos de representação política. 

Published

21/05/2021

How to Cite

LÜCHMANN, L.; MARTELLI, C. G.; TABORDA, L. Challenges of participatory budgeting: a study in Brazil (Araraquara-SP ) and Portugal (Cascais). Estudos de Sociologia, Araraquara, v. 26, n. 50, 2021. DOI: 10.52780/res.14726. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/14726. Acesso em: 17 jul. 2024.