Elite scholarization in the perspective of the families

Authors

  • Julio Cesar Torres UNESP - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas – Departamento de Educação. São José do Rio Preto – SP – Brasil
  • Mário Luiz Pirani CUML – Centro Universitário Moura Lacerda. Programa de Pós-Graduação em Educação. Ribeirão Preto – SP – Brasil

Keywords:

School success contracts, Education of elites, Social reproduction,

Abstract

We investigated strategies for children education of academic elites. Our study had as basis researches done in Brazil about the scholarization of elites’ groups during the last two decades. The theorical referential for the definition and the problematization of our object of study was based on Almeida and Nogueira’s works (2002), Bourdieu and Passeron (1975), Brandão and Lellis (2003), Busetto (2006), Lacerda and Carvalho (2007) and Nogueira (1998; 2002; 2005). We developed desk research on the pedagogical proposals of a high school in São Paulo state, its image among the society analyzed through advertising material and the application of semi-structured interviews with six families. The results shows that not only the educational but also the families goals in maintaining privileged positions in terms of children’s admission to universities and courses of high prestige, and the perpetuation of the condition in belonging to an elite group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julio Cesar Torres, UNESP - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas – Departamento de Educação. São José do Rio Preto – SP – Brasil

Graduação em Administração Pública, Especialização em Gerência de Cidades, Mestrado e Doutorado em Sociologia. Professor do Departamento de Educação da UNESP/São José do Rio Preto e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESP/Marília. Trabalha com os seguintes temas: políticas públicas, formação de professores. Líder do Grupo de Pesquisa em "História e Política Educacional Brasileira" (CNPq). Coordenador do Projeto de Extensão Universitária "LIBRAS (Língua Brasileira de Sinais) e a Educação de Surdos". Participou do Plano Nacional de Formação dos Professores da Educação Básica (CAPES). Atualmente é Vice-Coordenador do Curso de Pedagogia da UNESP/IBILCE.

Mário Luiz Pirani, CUML – Centro Universitário Moura Lacerda. Programa de Pós-Graduação em Educação. Ribeirão Preto – SP – Brasil

Mestrado em Educação pelo Centro Universitário Moura Lacerda de Ribeirão Preto (SP)

Published

05/09/2014

How to Cite

TORRES, J. C.; PIRANI, M. L. Elite scholarization in the perspective of the families. Estudos de Sociologia, Araraquara, v. 19, n. 36, 2014. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/6371. Acesso em: 25 dec. 2024.