The role of iconography in The Temptation of Saint Anthony, by Gustave Flaubert

Authors

  • Andrei Fernando Ferreira Lima USP – Universidade de São Paulo – FFLCH – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas – Departamento de Letras Modernas – São Paulo – SP – Brasil. 05508-900

Keywords:

Flaubert, Hieroglyph, Iconography, Writing,

Abstract

This article analyses the role of iconography in writing from the specific case of Gustave Flaubert’s The Temptation of Saint Anthony (1874). Initially, we will approach the historical origins of the story of Saint Anthony and its iconographic reception in the Middle Ages. After that, we will evaluate how Flaubert’s narrative benefits from the repertoire of images on the theme of temptation and how the influence of iconography gains expression in the text. Finally, we will observe the processes of resignification and the modes of articulation between distinct languages (verbal and pictorial), to which the concept of hieroglyph, as seen in the light of theories of meaning, contributes.

Author Biography

Andrei Fernando Ferreira Lima, USP – Universidade de São Paulo – FFLCH – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas – Departamento de Letras Modernas – São Paulo – SP – Brasil. 05508-900

Bacharel (2014) e Mestre (2016) em Letras pela Universidade de São Paulo, onde atualmente desenvolve pesquisa de doutoramento junto ao Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos, Literários e Tradutológicos em Francês. Atua nas áreas de Literatura Francesa, Literatura Comparada e Teoria da Arte. O presente trabalho foi realizado com apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES) - Código de Financiamento 001.

Published

16/03/2020

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Varia