Disfigurements in Dead man, by Jim Jarmusch

Authors

  • Lilian Reichert Coelho UFSB – Universidade Federal do Sul da Bahia – Câmpus Jorge Amado – Instituto de Humanidades, Artes e Ciências – Itabuna – BA. 45613-204

Keywords:

Aesthetic regime of arts, Contemporary audiovisual, Indie cinema, Western,

Abstract

This paper presents a reading of Dead Man (1995), a film by the American director Jim Jarmusch, from the position of Jacques Rancière on the aesthetic regime of arts. We considered the disfigurement as the main category, which has allowed us to conclude that Jarmusch operates displacements not only in the western genre but also in the historical narrative of the official construction of the discourse about the nation through aesthetic, narrative and discursive strategies.

Author Biography

Lilian Reichert Coelho, UFSB – Universidade Federal do Sul da Bahia – Câmpus Jorge Amado – Instituto de Humanidades, Artes e Ciências – Itabuna – BA. 45613-204

Professora Adjunta III do Instituto de Humanidades, Artes e Ciências da Universidade Federal do Sul da Bahia, Campus Jorge Amado. Dra em Letras (UFBA), Mestre em Estudos Literários (UNESP/Araraquara), graduada em Comunicação Social/Jornalismo (UEL). Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação (UFRB) e do Programa de Pós-Graduação em Estado e Sociedade (UFSB).

Published

16/03/2020

Issue

Section

The cinema and its doubles