Rogerio Duprat’s music in Walter Hugo Khouri’s filmography: Noite vazia and As amorosas

Authors

  • Itamar Vidal Junior UNICAMP ‒ Universidade Estadual de Campinas ‒ Instituto de Artes ‒ Departamento de Música ‒ Campinas ‒ SP ‒ Brasil. 13083-970
  • Paulo José de Siqueira Tiné UNICAMP ‒ Universidade Estadual de Campinas ‒ Instituto de Artes ‒ Departamento de Música ‒ Campinas ‒ SP ‒ Brasil. 13083-970

Keywords:

As amorosas, Cinema Novo, Noite vazia, Rogério Duprat, Walter Hugo Khouri,

Abstract

Based on Rogério Duprat ‘s original score (1932 - 2006) and recent publications on Brazilian cinema of the 1960s, this text seeks to investigate the technical and artistic procedures adopted by the composer in recording the soundtrack of the films Noite vazia (1964) and As amorosas (1968). Based on the testimonies of the professionals involved in the recording and editing of the works, we also seek to reveal some aspects of the political and artistic issues evidenced in a period of censorship and repression of individual freedoms in which Brazilian composers linked to concrete music, electronic music, and popular music collaborated effectively in the transformations of Brazilian cinematography.

Author Biographies

Itamar Vidal Junior, UNICAMP ‒ Universidade Estadual de Campinas ‒ Instituto de Artes ‒ Departamento de Música ‒ Campinas ‒ SP ‒ Brasil. 13083-970

Itamar Vidal é compositor, instrumentista e arranjador. Doutorando no Departamento de Música do Instituto de Artes da UNICAMP, desenvolve pesquisas sobre tecnologia sonora, performance e novas mídias.

Paulo José de Siqueira Tiné, UNICAMP ‒ Universidade Estadual de Campinas ‒ Instituto de Artes ‒ Departamento de Música ‒ Campinas ‒ SP ‒ Brasil. 13083-970

Paulo Tiné é Prof. Dr. do Departamento de Música do Instituto de Artes da UNICAMP desde 2012. Professor de Harmonia e Arranjo, é autor do livro "Harmonia: Fundamentos de Arranjo e Improvisação" (2014, 2a Ed.) e lançou 5 Cds autorais, o último, "Paulo Tiné & Ensemble Brasileiro", em 2018.

Published

16/03/2020

Issue

Section

The cinema and its doubles