Ways of Brazilian poetry written by women

booklets by the publishing house nosotros

Authors

  • Ana Rüsche Universidade de São Paulo (USP). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (FFLCH). Departamento de Letras Modernas. São Paulo, SP, Brasil
  • Pilar Lago e Lousa Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Instituto de Estudos da Linguagem. Programa de Pós-graduação em Teoria e História Literária. Campinas, SP, Brasil https://orcid.org/0000-0002-8030-1641

DOI:

https://doi.org/10.58943/irl.v1i55.16480

Keywords:

Contemporary poetry, Women, Publishing market, nosotros, editorial, Feminist literary criticism

Abstract

The article analyzes publications by nosotros, an indie publishing house concerned with giving visibility to the production of Argentinean and Brazilian women. For four years, the publishing house portrays the work in progress of women poets in bilingual booklets (Spanish-Portuguese) with thematic and aesthetic diversity. The present text intends to discuss processes of erasure and inclusion of women in institutional environments and poetic anthologies in Brazilian poetry; the difficulty of a mature woman to persist publishing even today; the independent market as the locus that remains possible to articulate resistance and new poetics; the themes of physical displacement in poetry written by women and the search for new roads to find their ways. Statistics on poetic anthologies from the beginning of the century are pointed out to measure the exclusion of women, besides the use of the theoretical aspects of gender studies and feminist criticism to analyze the poems in the methodology. In conclusion, the editorial task of nosostros, and this very text are acts to guarantee the memory of women Brazilian poets, to portray their work in progress, to affirm that they exist and can persist in the future.

Author Biography

Pilar Lago e Lousa, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Instituto de Estudos da Linguagem. Programa de Pós-graduação em Teoria e História Literária. Campinas, SP, Brasil

Doutoranda em Teoria Literária na Unicamp, Bolsista Capes orientanda de Suzi Frankl Sperber. Desenvolve a pesquisa Memória, substantivo feminino, que procurar verificar como a memória é entrecortada e atravessada por questões de gênero em tres romances contemporâneos escritos por mulheres, a saber: Sinfonia em Branco - De Adriana Lisboa; Ponciá Vicêncio - de Conceição Evaristo; e Quarenta Dias - de Maria Valéria Rezende. Integra o grupo de pesquisa Pulsão de Ficção, coordenado por sua orientadora a Profa. Dra. Suzi Sperber. Integra também o grupo de pesquisa Ursuliñas, grupo horizontal de escritoras e pesquisadoras latino-americanas que estuda a autoria feminina escrita por mulheres no contexto da Ficção Científica. Bolsista capes, desenvolve a pesquisa  É também Mestra em Estudos Literários pela UFG, e, como bolsista capes, na ocasião, desenvolveu pesquisa a respeito da novíssima poesia contemporânea escrita por mulheres ao analisar as obras de Elizandra Souza e Luiza Romão. Possui diversos artigos, ensaios e resenhas publicados em revistas eletrônicas, blogs e sites. Articula principalmente os temas, mas não se restringindo a eles: literatura contemporânea brasileira e latino-americana; representação e autorrepresentação de mulheres na literatura; teoria e crítica literária; estudos de gênero; teorias feministas; estudos da memória e estudos culturais. Membro do Conselho Editorial da Revista Reiva. É uma das mediadoras do clube de leitura feminista Leia Mulheres Goiânia.

Published

22/03/2023