Repetitions and ruptures

female performances over three generations in Maina Mendes by Maria Velho da Costa

Authors

  • Kethlyn Sabrina Gomes Pippi UFSM – Universidade Federal de Santa Maria. Bacharelado em Letras – Português/Literaturas. Santa Maria – RS – Brasil https://orcid.org/0000-0002-1495-5129
  • Raquel Trentin Oliveira UFSM – Universidade Federal de Santa Maria. Centro de Artes e Letras – Departamento de Letras Vernáculas. Santa Maria – RS – Brasil https://orcid.org/0000-0003-3366-9811

DOI:

https://doi.org/10.58943/irl.v1i59.19631

Keywords:

Figuration, Character, Gender performance, Maina Mendes, Maria Velho da Costa

Abstract

This paper proposes an analysis of the repetitions and ruptures in the performances of the female characters of three generations of a Portuguese family belonging to the bourgeoisie from the late 19th to the mid-20th century in Maria Velho da Costa’s first novel, published for the first time in 1969, Maina Mendes (1977). Based on the concept of performance (Butler, 2019), the aim is to understand the complex and gradual process of figuration (Reis, 2018) of the female characters who sometimes repeat behaviours that comply with the social norm for women, updating and reifying the notion of gender that prevails in that social context, and sometimes break with it by denying, in whole or in part, the adequacy of their behaviours to that social norm, thus causing destabilization.

Author Biographies

Kethlyn Sabrina Gomes Pippi, UFSM – Universidade Federal de Santa Maria. Bacharelado em Letras – Português/Literaturas. Santa Maria – RS – Brasil

Kethlyn Sabrina Gomes Pippi é graduanda do curso de Bacharelado em Letras - Português/Literaturas da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Bolsista de Iniciação Científica do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico vinculada ao projeto de pesquisa Perspectivas em jogo na leitura da literatura portuguesa contemporânea sob orientação da Prof.ª Dr.ª Raquel Trentin Oliveira. Integrante do Grupo de Estudos da narrativa (hiper)contemporânea (CNPq).

Raquel Trentin Oliveira, UFSM – Universidade Federal de Santa Maria. Centro de Artes e Letras – Departamento de Letras Vernáculas. Santa Maria – RS – Brasil

Raquel Trentin Oliveira é professora associada da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), atuando nos cursos de graduação e pós-graduação em Letras. Concluiu seu Doutorado na UFSM, em 2008, e seu Pós-Doutorado na Universidade de Coimbra, em 2014. Entre suas publicações mais relevantes, está o livro Eça de Queirós e o espaço romanesco (EDIPUCRS, 2014) e A personagem na narrativa literária (Ed. UFSM, 2022), este em coautoria com Gisele Seeger. É colaboradora do Dicionário de personagens da ficção portuguesa (Centro de Literatura Portuguesa, da Universidade de Coimbra), coordenadora do Grupo de Estudos da narrativa (hiper)contemporânea (CNPQ) e integrante do Grupo Eça (CNPQ).

Published

05/12/2024