Haroldo de Campos, the tradition and his precursors. Some points of contact with Octavio Paz

Authors

Keywords:

Haroldo de Campos, Octavio Paz, Open Literary Work, Precursors, Tradition,

Abstract

The aim is to define the haroldian synchronic poetics by means of its precursors that architect it. We use as a starting point the borgean latency that exists in Haroldo de Campos and exerts a great influence on the course and development of his literary project. His poetic work is then defined in relation to renowned authors such as Octavio Paz and Umberto Eco. The study draws heavily on the book Los hijos del limo (1974), a fundamental theoretical work of the twentieth century. From the theoretical trajectories, it is believed that Harold’s writing could be called, as Monegal says, a “poetics of reading” (1980) because of the importance of reviving in his works his ancestors, precursor writers who form part of the writer’s life experience. Through these, Campos will develop his works, and will take back these ancestors, making them part of his present in a creative game of invention.

Author Biography

Jorgelina Rivera, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" Campus Araraquara

Graduada em professorado em Letras pela Universidad Nacional del Comahue (2010).Realizou uma especialização em Literaturas em nível de Graduação na mesma faculdade (2010-2012). Sua linha de pesquisa desenvolve-se na área de Letras, com ênfase em ensino de espanhol para estrangeiros e estudos comparados entre literatura brasileira e argentina, em especial, poesia. Atua, principalmente, nos seguintes temas: ensino-aprendizagem de línguas,tradução (espanhol-português), literatura comparada, tradição e ruptura, discurso poético, Jorge Luis Borges e Haroldo de Campos. Em 2015 concluiu o mestrado no IBILCE da UNESP de São José do Rio Preto com enfase na área de Teorias Literárias com o projeto: "Duas poéticas da leitura: Tradição e Invenção de precursores nos Projetos Literários de Jorge Luis Borges e Haroldo de Campos". Atualmente (2017) é bolsista CAPES e doutoranda na UNESP de Araraquara com o projeto "Mnemosine e pós-utopia no fluxo do rio Lete: uma leitura crítica: A educação dos cinco sentidos", sob a orientação da Profa. Dra. Diana Junkes Bueno Martha.

Published

27/02/2019

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Varia