A SCENARIO OF UNCERTAINTY: THE IMPACTS OF THE COVID-19 PANDEMIC ON THE LIVES OF DOMESTIC WORKERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32760/1984-1736/REDD/2023.v15i2.16089

Keywords:

Domestic Worker; Impact of the pandemic; Informality; Work

Abstract

This paper analyzes what impacts the pandemic scenario caused by COVID-19 had on the lives of domestic workers. This research is important in order to broaden society's knowledge and give voice to the struggle of this working class. Thus, the article is qualitative in nature and descriptive with an inductive approach. Methodologically, the snowball method was used, and for data collection, the interview process was used. Then, for data analysis, content analysis was used and two categories were raised, which sought information about the perception of the workers regarding the impact of the pandemic on their profession. Thus, it was possible to reveal a precarious condition of this work group that was attenuated with the pandemic, which impacted the lives of the workers and their rights, revealing the need for many of them to continue their work, as it is their source of income. Which leads to questioning the unpreparedness of public policies to maintain this group, especially in times of crisis, reinforcing the struggle of this category for survival in a pandemic scenario.

Author Biographies

Jullya de Faria Pereira, Universidade Federal de Alfenas/Discente

Possui graduação em Bacharelado Interdisciplinar em Ciência e Economia pela Universidade Federal de Alfenas (2021). Atualmente cursa Administração Pública na Universidade Federal de Alfenas. Participa do Programa de Educação Tutorial do Bacharelado Interdisciplinar em Ciência e Economia (PET BICE) e atua na gestão do Cursinho Popular Pré-Vestibular Preparatório para o ENEM, Aprendendo a Aprender.

Bruna Ferreira Alves, Universidade Federal de Alfenas/Discente

Graduanda no curso Bacharelado Interdisciplinar em Ciência e Economia na Universidade Federal de Alfenas campus Varginha. Participou como membra bolsista do Programa de Educação Tutorial do Bacharelado Interdiciplinas em Ciência e Economia, e atualmente atua como estagiária administrativa e de logistica.

Caio Correia dos Santos Quina , Universidade Federal de Alfenas/Discente

Possui graduação em Bacharelado Interdisciplinar em Ciência e Economia pela Universidade Federal de Alfenas, campus Varginha (2019). Atualmente, graduando em Administração Pública pela Universidade Federal de Alfenas, campus Varginha, membro bolsista pelo Programa de Educação Tutorial do Bacharelado Interdisciplinar em Ciência e Economia.

Ana Carolina Guerra, Universidade Federal de Alfenas/Docente

Doutora em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Lavras (UFLA). Especialista em Gestão de Negócios em Contexto Empreendedor e Graduada em Administração pela Universidade Federal de São João Del Rei (UFSJ). Docente Adjunta IV do Instituto de Ciências Sociais Aplicadas (ICSA) da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG) dos cursos de Bacharelado Interdisciplinar em Ciência e Economia e Bacharelado em Administração Pública e, na pós-graduação, do Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública e Sociedade (PPGPS). Coordenadora Adjunta do Programa Incubadora Tecnológica de Cooperativas Populares da Universidade Federal de Alfenas (ITCP/UNIFAL-MG). Coordenadora de Extensão do ICSA. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Sociedade, Estado e Gestão Pública.

Published

05/01/2024

Issue

Section

Articles