Política Externa e Diplomacia Cultural

um overview sobre a difusão do café brasileiro nos EUA e no Japão

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32760/1984-1736/REDD/2024.v16i2.19286

Keywords:

Coffee commercial advertising, Brazil, Good Neighbor Policy, Companhia Café Paulista, Café do Brasil

Abstract

This article discusses Brazilian foreign policy and cultural diplomacy, which sought to disseminate and encourage commercial coffee advertising in the United States and Japan in the first half of the 20th century, as a way of expanding its consumer markets abroad. In the United States, taking advantage of President Franklin Roosevelt's Good Neighbor Policy, we have the highlight of national coffee at the New York International Fair (1939) and the fact that Brazilian government bodies responsible for carrying out policies to promote and disseminate an image of the country also included coffee in their advertising strategies. In Japan, the promotional campaign for Brazilian coffee was represented by commercial agreements with Companhia Café Paulista and, most prominently in our approach, the financing of Café do Brasil by the Brazilian embassy in Tokyo, as a way of expanding the habit of drinking coffee in a country historically without a cultural relationship with the drink, but which was experiencing an intense rise in consumption in its urban environment.

Author Biographies

Eugênia Pereira da Silva, Faculdade de Ciências Aplicadas/Unicamp

Atualmente é mestranda no Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas e Sociais Aplicadas da Universidade Estadual de Campinas (ICHSA/Unicamp). Graduada em História, com ênfases em História da Arte e Patrimônio Histórico e Cultural, pelo Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas (IFCH/Unicamp). Possui segunda graduação em Administração Pública pela Faculdade de Ciências Aplicadas da Universidade Estadual de Campinas (FCA/Unicamp).Tem interesse em estudos sobre arte brasileira, a relação entre arte e política e diplomacia cultural.

Milena Pavan Serafim, Faculdade de Ciências Aplicadas/Unicamp

Professora Associada de Administração Pública da Faculdade de Ciências Aplicadas/UNICAMP. Livre-Docente e Doutora em Política Científica e Tecnológica pela Unicamp. É Bolsista Produtividade Pq-2 - CNPq. Atualmente é Diretora Associada da Faculdade de Ciências Aplicadas (FCA/Unicamp). Trabalhou na gestão de programas do Ministério do Desenvolvimento Social e como consultora PNUD no Ministério da Saúde. Experiência em planejamento, gestão, monitoramento e avaliação de políticas públicas, administração pública e gestão universitária. Suas áreas de pesquisa são: Análise e Governança de Políticas Públicas e de Instituições; Ciências Comportamentais e Processo decisório; Ciência, Tecnologia e Sociedade; Diplomacia Científica; Universidade e Educação Superior, Direitos Humanos e Desenvolvimento Sustentável. (Texto informado pelo autor)

Published

10/01/2025