HUMAN RIGHTS EDUCATION AS INTERDISCIPLINARY CONTENT

EXPLORING CHALLENGES AND OBSTACLES IN HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32760/1984-1736/REDD/2024.v16i2.19301

Keywords:

higher education, human rights education, interdisciplinarity

Abstract

This paper aims to present Human Rights Education (HRE) as interdisciplinary content, exploring the main challenges that hinder its incorporation into higher education. Methodologically, the research has an exploratory approach and was developed through bibliographical reviews and analysis of some legislation on this educational practice. In this way, we can see that the theme of human rights is often restricted to law courses, a factor that is associated with the disciplinary training of the teaching staff, constituting one of the obstacles that make it difficult to frame this theme in the interdisciplinary field, as it should be. Another obstacle identified is based on the fragility of the integration between teaching, research and extension, the latter being the sphere where Higher Education Institutions (HEIs), especially public universities, can contribute most effectively in the field of human rights.

Author Biographies

Thais Aparecida Dibbern, Faculdade de Ciências Aplicadas/Unicamp

Pesquisadora de Pós-Doutorado na Embrapa Agricultura Digital, desenvolvendo indicadores de inovação para a Agricultura Digital. Doutora em Política Científica e Tecnológica pelo Departamento de Política Científica e Tecnológica da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), com período sanduíche em Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg (HAW Hamburg/Alemanha). Mestra em Ciências Humanas e Sociais Aplicadas (2019) e bacharela em Gestão de Políticas Públicas (2016), ambos pela Unicamp. Integrou o comitê gestor do "Pacto Universitário pela Promoção do Respeito à Diversidade, da Cultura da Paz e dos Direitos Humanos" da Unicamp entre 2017-2018 (MEC/Min. Justiça)

Milena Pavan Serafim, Faculdade de Ciências Aplicadas/Unicamp

Professora Associada de Administração Pública da Faculdade de Ciências Aplicadas/UNICAMP. Livre-Docente e Doutora em Política Científica e Tecnológica pela Unicamp. É Bolsista Produtividade Pq-2 - CNPq. Atualmente é Diretora Associada da Faculdade de Ciências Aplicadas (FCA/Unicamp). Trabalhou na gestão de programas do Ministério do Desenvolvimento Social e como consultora PNUD no Ministério da Saúde. Experiência em planejamento, gestão, monitoramento e avaliação de políticas públicas, administração pública e gestão universitária. Suas áreas de pesquisa são: Análise e Governança de Políticas Públicas e de Instituições; Ciências Comportamentais e Processo decisório; Ciência, Tecnologia e Sociedade; Diplomacia Científica; Universidade e Educação Superior, Direitos Humanos e Desenvolvimento Sustentável.

Published

10/01/2025