Action training in health, environment and work promotion and surveillance

Interdisciplinarity in the use of reflective portfolio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v18i00.16473

Keywords:

Health human resource training, Interdisciplinary placement, Environmentand public health, Public health, Pedagogical methods

Abstract

It analyzes the reflective portfolios prepared by the students of the Specialization Promotion and Surveillance in Health, Environment, Work as a pedagogical and evaluative instrument and its contribution to interdisciplinary training in health. An analysis of the discourse of the collective subject was carried out from a questionnaire and portfolios of 41 graduating students. The experience of the portfolios demonstrated the uniqueness of the students' reflection, related to the various interdisciplinary themes developed in an active pedagogical process of the theory-practice relationship, with an emancipatory and transformative perspective of social reality. The portfolio was presented as a pedagogical device that promotes the relationship between educator and student, whose complexity requires the construction of a critical-reflective thinking, directed towards a liberating health practice. The result of the use of this pedagogical instrument produces substantial effects on the teaching-learning process of the students, emphasizing interdisciplinarity as a structuring issue that integrates the interrelationships and interactions of different knowledge and knowledge in health education.

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Author Biographies

Ana Marilia Correia Cavalcanti, Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ/IAM), Recife – PE – Brasil.

Departamento de Saúde Coletiva. Laboratório de Saúde Ambiente e Trabalho. Mestranda em Saúde Pública.

Idê Gomes Dantas Gurgel, Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ/IAM), Recife – PE – Brasil

Pesquisadora. Departamento de Saúde Coletiva/Laboratório de Saúde Ambiente e Trabalho. Doutorado em saúde pública (FIOCRUZ/IAM).

Aline do Monte Gurgel, Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ/IAM), Recife – PE – Brasil

Pesquisadora. Departamento de Saúde Coletiva. Laboratório de Saúde Ambiente e Trabalho. Doutorado em saúde pública (FIOCRUZ/IAM).

André Luiz Dutra Fenner, Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ), Brasília – DF – Brasil

Pesquisador. Programa de Promoção da Saúde, Ambiente e Trabalho (PSAT). Doutorado em Desenvolvimento e Políticas Públicas (CEAM/UnB).

Gislei Siqueira Knierim, Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ), Brasília – DF – Brasil

Pesquisadora Colaboradora. Programa de Promoção da Saúde, Ambiente e Trabalho (PSAT). Doutoranda em Agroecologia e Desenvolvimento Territorial (UFRPE).

Virgínia da Silva Corrêa, Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ), Brasília – DF – Brasil

Pesquisadora Colaboradora. Programa de Promoção da Saúde, Ambiente e Trabalho (PSAT). Mestrado Profissional em Políticas Públicas em Saúde (EFG).

Mariana Olívia Santana dos Santos, Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ/IAM), Recife – PE – Brasil

Pesquisadora. Departamento de Saúde Coletiva. Laboratório de Saúde Ambiente e Trabalho. Doutorado em saúde pública (FIOCRUZ/IAM).

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Published

30/11/2022

How to Cite

CAVALCANTI, A. M. C.; GURGEL, I. G. D.; GURGEL, A. do M.; FENNER, A. L. D.; KNIERIM, G. S.; CORRÊA, V. da S.; SANTOS, M. O. S. dos. Action training in health, environment and work promotion and surveillance: Interdisciplinarity in the use of reflective portfolio. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 18, n. 00, p. e022011, 2022. DOI: 10.26673/tes.v18i00.16473. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/16473. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos - Áreas da Educação e Saúde