Science, authorship and truth in statements of the movement ‘escola sem partido’: The mechanism of denouncement

Authors

  • Elvis Patrik Katz FURG - Universidade Federal do Rio Grande. PPGEDU - Programa de Pós-Graduação em Educação. Rio Grande – RS – Brasil. 96203-900 https://orcid.org/0000-0001-6050-214X
  • Andresa Silva da Costa Mutz UFRGS – Universidade Federal do Rio Grande do Sul – Departamento Interdisciplinar Campus Litoral Norte – Emboabas – RS – Brasil. 95590-000 https://orcid.org/0000-0002-6869-370X

DOI:

https://doi.org/10.52780/res.11039

Keywords:

Escola Sem Partido, Denouncement, Truth, Power, Science,

Abstract

The movement Escola Sem Partido has become known in recent years, in Brazil, for launching successive attacks of power against the teaching category. For such an undertaking, it was necessary, among other actions, to create a set of knowledges which gave them certain legitimacy in the field of Education. In this paper, we analyzed from the theoretical reference from the Cultural Studies and inspired by the ideas of Michel Foucault, what we named as the denouncement mechanism, a strategy established in order to represent the movement as true and necessary to our time. The empirical material selected for this research consisted of 127 articles taken from the site escolasempartido.org. The investigation allowed us to verify the way Escola Sem Partido operates in the construction of discourse which points to a supposed hegemony of ideological indoctrination in schools, engaging in a dispute for truth in a process in which it rivaled even the academic literature itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elvis Patrik Katz, FURG - Universidade Federal do Rio Grande. PPGEDU - Programa de Pós-Graduação em Educação. Rio Grande – RS – Brasil. 96203-900

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG, onde também cursou Licenciatura em História. Na graduação, foi bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID, Subprojeto História, em 2013, e do Subprojeto Interdisciplinar, em 2014. Também realizou pesquisa sobre o impacto da construção da Rodovia Presidente Kennedy (RS-13) nas populações da Serra do Botucaraí, com ênfase para os aspectos socioeconômicos, durante as décadas de 50 e 60. Atualmente, analisa as investidas de poder lançadas pelo movimento "Escola Sem Partido". Além disso, é membro do Grupo de Estudos em Educação, Cultura, Ambiente e Filosofia da Universidade Federal do Rio Grande - GEECAF/FURG, e professor de História na Escola Municipal de Ensino Fundamental Guilherme de Souza Portella, em Fontoura Xavier - RS

Published

29/01/2020

How to Cite

KATZ, E. P.; MUTZ, A. S. da C. Science, authorship and truth in statements of the movement ‘escola sem partido’: The mechanism of denouncement. Estudos de Sociologia, Araraquara, v. 24, n. 47, 2020. DOI: 10.52780/res.11039. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/11039. Acesso em: 23 nov. 2024.