Gastronomic heritage, tourist mobility and distinction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52780/res.v30i2.20075

Keywords:

Distinction, Gastronomic Culture, Tradition, Tourism, Pierre Bourdieu

Abstract

The article explores the relationship between gastronomy, tourist mobility and social distinction, based on Pierre Bourdieu’s theory. Food goes beyond nutrition, optionally as a marker of status and cultural identity. The consumption of traditional foods and wines is linked to cultural and social capital, reinforcing class divisions. Globalization and digitalization have transformed gastronomy into a media and symbolic experience, where distinction is expressed through access to luxury restaurants and the heritage of cuisine. Wine and gastronomy tourism reflects these dynamic, segmenting visitors into consumers of elite experiences and mass tourists. Furthermore, the text criticizes the invention of gastronomic traditions and the use of storytelling to create narratives that legitimize exclusionary practices. In the current context, the desire for haute cuisine is reinforced by the media, but remains inaccessible to many, maintaining a social position through consumption.

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Author Biographies

Giulia Crippa, Universidade de Bolonha, Bolonha, Itália

Professora associada do Departamento de Bens Culturais da Un diversidade de Bolonha (Itália). Bacharel em Lettere Moderne - Universitá degli Studi di Bologna (1993), Especialista em Arquivologia - Escola do Arquivo de Estado de Parma, 1995), Doutora em História Social - Universidade de São Paulo (1999), Livre Docente em Ciências da Informação - Universidade de São Paulo (2012). Foi Professora Titular da Universidade de São Paulo, Campus de Ribeirão Preto, no curso de Ciência da Informação e Documentação (2017-2018).É professora credenciada de Mestrado e Doutorado do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da ECA-USP. Realizou estágio de pós-doutorado no CSAC/Centro Studi e Archivio dela Comunicazione (Universidade de Parma, Itália).

Marco Antonio de Almeida, Universidade de São Paulo, Brasil

Bacharel em Ciências Sociais pela Universidade de São Paulo (USP) e Mestre em Sociologia pela mesma instituição. Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), na área de Cultura e Política. Livre-Docente em Ciência da Informação e Documentação pela USP. Atualmente, é Professor Titular da USP, atuando no curso de Biblioteconomia e Ciência da Informação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto. Também é professor e orientador no programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da ECA-USP. Realizou período de pós-doutorado junto à Universidade Carlos III de Madrid (2013-2014). Líder do PRACTIC - Grupo de Pesquisa de Práticas Culturais e Tecnologias de Informação e Comunicação.

Published

29/07/2025

How to Cite

CRIPPA, G.; ALMEIDA, M. A. de. Gastronomic heritage, tourist mobility and distinction. Estudos de Sociologia, Araraquara, v. 30, n. 2, 2025. DOI: 10.52780/res.v30i2.20075. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/20075. Acesso em: 28 dec. 2025.