Demonstrator superheroes? Symbolisms of pop culture performed in social movements

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52780/res.12873

Keywords:

Newest social movements, Moral, Performance, Pop culture, Identity

Abstract

Popular demonstrations in recent years have been marked not only by the multiplicity of demands, morality of ideas and the influence of social networks on the mobilization of large numbers of people they have also brought a new profile of young protesters using playful strategies of humor and cultural performances which affirm their personal identity in the midst of their political acting. This study aims to analyze the influence of "pop culture" on these young people's identity and moral characters, as well as to demonstrate that their performances are not random, but loaded with symbolism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aline Castro, UFSM - Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria - RS

É bacharel em Administração e Comunicação Social - Relações Públicas e Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria. Atualmente cursa Doutorado em Administração pela mesma instituição. Atua principalmente nos seguintes temas: sustentabilidade, gestão pública, responsabilidade socioambiental, identidade e imagem organizacional, marketing, gestão estratégica, internacionalização de empresas e comunicação organizacional. Foi professora temporária do Departamento de Ciências Administrativas da UFSM, ministrando disciplinas nas áreas de Administração Geral, Administração de Marketing e Gestão de Pessoas. Atualmente é servidora técnico administrativa de nível superior da Universidade Federal de Santa Maria, no cargo de Administradora, alocada no Setor de Editais e Contratos do Departamento de Material e Patrimônio.

Published

05/01/2021

How to Cite

CASTRO, A. .; PINHEIRO-MACHADO, R. . Demonstrator superheroes? Symbolisms of pop culture performed in social movements. Estudos de Sociologia, Araraquara, v. 25, n. 49, 2021. DOI: 10.52780/res.12873. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/12873. Acesso em: 17 jul. 2024.