The reinvention of feminine identity and cultural and religious hybridization in the black theater of Callado: O tesouro de Chica da Silva and Uma rede para Iemanjá on the scene

Authors

  • Geam Karlo-Gomes UPE – Universidade de Pernambuco ‒ Grupo de Pesquisa Itinerários Interdisciplinares em Estudos Sobre o Imaginário ‒ Recife ‒ PE
  • Clarissa Loureiro UPE – Universidade de Pernambuco ‒ Grupo de Pesquisa Itinerários Interdisciplinares em Estudos Sobre o Imaginário ‒ Recife ‒ PE

Keywords:

Antonio Callado, Black Theater, Culture, Identity,

Abstract

The black man and the religions are some of the main themes of Antonio Callado’s theater. In this work, two theatrical works that compose his black theater are analyzed: O tesouro de Chica da Silva and Uma rede para Iemanjá. We analyze these works with the purpose of evidencing, respectively, the reinvention of the identity of the Brazilian black woman from the appropriation of the myth of the femme fatale and the aesthetic artifice of religious syncretisms into a symbolic composition of a culturally hybrid Mystery Play.

Author Biographies

Geam Karlo-Gomes, UPE – Universidade de Pernambuco ‒ Grupo de Pesquisa Itinerários Interdisciplinares em Estudos Sobre o Imaginário ‒ Recife ‒ PE

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade (UEPB). Professor da Universidade de Pernambuco. Líder do ITESI - Grupo de Pesquisa Itinerários Interdisciplinares em Estudos Sobre o Imaginário (UPE).

Clarissa Loureiro, UPE – Universidade de Pernambuco ‒ Grupo de Pesquisa Itinerários Interdisciplinares em Estudos Sobre o Imaginário ‒ Recife ‒ PE

PROFESSORA DA UNIVERSIDADE DE PERNAMBUCO. (UPE)

MEMBRO PESQUISADORA DO ITESI -  Grupo de Pesquisa Itinerários Interdisciplinares em Estudos Sobre o Imaginário (UPE).

DOUTORA EM LETRAS PELA UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO (UFPE). 

Published

11/02/2019

Issue

Section

Brazilian Black Literature