Maximilian Kolbe on the stage: the problematics of witness in Maximilian Kolbe: martyr of charity and The birds of the night

Authors

  • Carlos Eduardo dos Santos Zago UNESP ‒ Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho ‒ Faculdade de Ciências e Letras ‒ Programa de Pós-graduação em Letras ‒ Assis ‒ SP ‒ Brasil; UNISAGRADO – Centro Universitário do Sagrado Coração ‒ Letras ‒ Bauru – SP ‒ Brasil. 17011-160

Keywords:

Maximilian Kolbe, martyr of charity, The birds of the night, Witness,

Abstract

The martyrdom of Franciscan priest Maximilian Kolbe, assassinated in the Nazi concentration camp in Auschwitz, is represented in the Polish film Maximilian Kolbe: martyr of charity (1991) and in the Brazilian play The birds of the night (1968). Therefore and according to Giorgio Agamben’s reflections on the concept of witness, this work intends to analyze how this concept is formalized in both compositions, taking into account the common thematic matter, the difference between their genres and the language adopted in each production.

Author Biography

Carlos Eduardo dos Santos Zago, UNESP ‒ Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho ‒ Faculdade de Ciências e Letras ‒ Programa de Pós-graduação em Letras ‒ Assis ‒ SP ‒ Brasil; UNISAGRADO – Centro Universitário do Sagrado Coração ‒ Letras ‒ Bauru – SP ‒ Brasil. 17011-160

Licenciado em Letras (2009) pela Unesp, campus de Assis, onde também defendeu sua dissertação de mestrado (2012) e sua tese de doutorado, ambas em em Literatura e Vida Social. Atualmente é professor do curso de Letras da Universidade do Sagrado Coração (USC, Bauru - SP).

Published

16/03/2020

Issue

Section

The cinema and its doubles