Theoretical and methodological possibilities for interpretation of taste and consumption in the ornamental plants market

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29373/sas.v12i00.18098

Keywords:

Ornamental plants, Market, Taste, Consumption

Abstract

Ornamental plants are rarely the subject of study in Social Sciences. To address this problem, we propose, in addition to consideration as a market, the categories of taste and consumption as central to the construction of this research agenda. To this end, we mobilized a bibliographical review on the themes of consumption and taste, in addition to consultation on the topic of ornamental plants in the SciELO database and the Capes Theses & Dissertations Bank. Regarding taste, we consider that it could demonstrate that ornamental plants would represent certain lifestyles and sociability. Like this, measuring the consumption of ornamental plants could also verify the extent to which there is a relationship between the economy, lifestyles, and specific plants. From the mobilization of these two categories, taste, and consumption, we demonstrate the possibility of building a research agenda that considers ornamental plants as a relevant social phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Vasques, Universidade Estadual Paulista

Doutorando em Ciências Sociais pelo Programa de Pós-graduação da Faculdade de Ciências e Letras.

Thais Caetano de Souza, Universidade Estadual Paulista

Doutoranda em Ciências Sociais pelo Programa de Pós-graduação da Faculdade de Ciências e Letras.

References

AUSTIN, G. New uses of Bourdieu in film and media studies. [S. l.]: Berghahn Books, 2016.

BOURDIEU, P.; DE SAINT MARTIN, M. Anatomie du gout. Actes de la recherche en sciences sociales, [S. l.], v. 2, n. 5, p. 2–81, 1976. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/arss_0335-5322_1976_num_2_5_3471. Acesso em: 15 jul. 2022.

BOURDIEU, P. O desencantamento do mundo: estruturas econômicas e estruturas temporais. São Paulo: Perspectiva, 1979.

BOURDIEU, P.; CHAMBODERON, J-C; PASSERON, J-C. A profissão de sociólogo. São Paulo: Vozes, 1999.

BOURDIEU, P. As estruturas sociais da economia. Porto: Campo das Letras, 2006.

BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: EDUSP, 2007.

BUENO, J. D. Sobre rosas e espinhos: experiências de trabalho com flores na região de Holambra (SP). 2016. 247 f. Tese (Doutorado em Sociologia) - Universidade Federal de São Carlos, São Paulo, 2016.

CANTISTA, I.; SÁDABA, T. Understanding luxury fashion: from emotions to brand building. Basingstoke: Springer International Publishing, 2019.

COULANGEON, P. Social stratification of musical tastes: Questioning the cultural legitimacy model. Revue Francaise de Sociologie, [S. l.], v. 46, p. 123–154, 2005. Disponível em: https://www.cairn.info/revue-francaise-de-sociologie-1-2005-5-page-123.htm?contenu=article. Acesso em: 15 jul. 2022.

DASH, M. Tulipomania: the story of the world’s most coveted flower and the extraordinary passions it aroused. New York: Crown Publishers, 1999.

DE CASTRO, A. L. Culto ao corpo e sociedade: mídia, estilos de vida e cultura de consumo. São Paulo: Annablume, 2003.

DOUGLAS, M.; ISHERWOOD, B. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: UFRJ, 2006.

DUMONT, L. Homo aequalis. Paris: Gallimard, 1977.

DURKHEIM, E. As regras do método sociológico. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ELIAS, N. Introdução à Sociologia. Lisboa: Edições 70, 2008.

ELIAS, N. On Human Beings and their Emotions: A Process-Sociological Essay. SageJounals, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 339–361, 2016. DOI: 10.1177/02632768700400200. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/026327687004002008. Acesso em: 15 jul. 2022.

GLOBO. Plantas da moda custam até R$ 800 a muda, saiba quais são. 2021. Disponível em: https://oglobo.globo.com/rioshow/plantas-da-moda-custam-ate-800-muda-saiba-quais-sao-25039131. Acesso em: 15 jul. 2022.

GOODY, J. The culture of flowers. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.

HADDAD, B. Da produção do discurso aos usos sociais: distinção, moda e estilo na revista Vogue Brasil. 2021. 168 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Universidade Estadual Paulista, Araraquara, São Paulo, 2021.

HONDAGNEU-SOTELO, P. Paradise transplanted: migration and the making of California gardens. California: University of California Press, 2014. v. 1.

IBRAFLOR. Informativo Janeiro e Fevereiro de 2019. [S. l.], ano 10, v. 91, 2019. Disponível em: https://www.ibraflor.com.br/boletim-ibraflor. Acesso em: 15 jul. 2022.

JARDIM, M. A. C. Para além da fórmula do amor: amor romântico como elemento central na construção do mercado do afeto via aplicativos. Política & Sociedade, Florianópolis, n. 43, v. 18, 2019. DOI: 10.5007/2175-7984.2019v18n43p46. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/2175-7984.2019v18n43p46. Acesso em: 15 jul. 2022.

JARDIM, M. A. C. A construção social do mercado de afeto: o caso das agências de casamento em contexto de consolidação dos aplicativos. Revista Pós Ciências Sociais, São Luís, v. 18, n. 1, p. 43-62, 2021. DOI: 10.18764/2236-9473.v18n1p43-62. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rpcsoc/article/view/16094. Acesso em: 15 jul. 2022.

JUNQUEIRA, A. H.; PEETZ, M. D. S. O setor produtivo de flores e plantas ornamentais do Brasil, no período de 2008 a 2013: atualizações, balanços e perspectivas. Revista Brasileira de Horticultura Ornamental, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 115, 2014. DOI: 10.14295/rbho.v20i2.727. Disponível em: https://rbho.emnuvens.com.br/rbho/article/view/727. Acesso em: 15 jul. 2022.

JUNQUEIRA, A.; PEETZ, M. Mercado interno para os produtos da floricultura brasileira: características, tendências e importância recente. Revista Brasileira de Horticultura Ornamental, [S. l.], n. 1, p. 37–52, 2008. DOI: 10.14295/rbho.v14i1.230. Disponível em: https://ornamentalhorticulture.emnuvens.com.br/rbho/article/view/230. Acesso em: 15 jul. 2022.

KUIPERS, G. Television and taste hierarchy: the case of Dutch television comedy. SageJournals, [S. l.], v. 28, n. 3, p. 359–378, 2016. DOI: 10.1177/0163443706062884. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0163443706062884. Acesso em: 15 jul. 2022.

MARQUES, R. W. DA C.; CAIXETA FILHO, J. V. Sazonalidade do mercado de flores e plantas ornamentais no Estado de São Paulo: o caso da CEAGESP-SP. Revista de Economia e Sociologia Rural, [S. l.], v. 40, n. 4, p. 789–806, 2002. DOI: 10.1590/S0103-20032002000400003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/resr/a/zxgqx4bJk9shFrjmDgPrSLR/. Acesso em: 15 jul. 2022.

MARX, K. Contribuição à crítica da economia política. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

NEIBURG, F. Os Sentidos Sociais da Economia. In: Horizontes das Ciências Sociais no Brasil – Antropologia. São Paulo: ANPOCS, 2010.

OLIVEIRA, C. B. et al. A cadeia produtiva de flores e plantas ornamentais no Brasil: uma revisão sobre o segmento. Revista Livre de Sustentabilidade e Empreendedorismo, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 180–200, 2021. Disponível em: http://www.relise.eco.br/index.php/relise/article/view/461. Acesso em: 15 jul. 2022.

PACHUCKI, M. C.; MALO, I. Alimentation et réseau social: une étude sur “le goût par nécessité” en contexte social. Sociologie et sociétés, [S. l.], v. 46, n. 2, p. 229–252, 28 out. 2014. DOI: 10.7202/1027149. Disponível em: https://www.erudit.org/fr/revues/socsoc/2014-v46-n2-socsoc01572/1027149ar/. Acesso em: 15 jul. 2022.

PAVORD, A. The tulip: the story of a flower that has made men mad. [S. l.]: Bloomsbury Publishing, 2014.

PORCIONATO, G. Programa Minha Casa Minha Vida: a construção social de um mercado. 2016. 147 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, 2016.

PUBLICO.PT. A genética deu-nos os primeiros crisântemos azuis. 2017. Disponível em: https://www.publico.pt/2017/08/02/ciencia/noticia/a-genetica-deunos-os-primeiros-crisantemos-azuis-1781054. Acesso em: 15 jul. 2022.

SEBRAE, S. B. A. Flores e Plantas Ornamentais do Brasil. Série Estudos Mercadológicos. Brasília: Sebrae, 2015.

SIVIERO, A. et al. Plantas ornamentais em quintais urbanos de Rio Branco, Brasil. Boletim do Museu Paraense Emilio Goeldi:Ciencias Humanas, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 797–813, 2014. DOI: 10.1590/1981-81222014000300015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bgoeldi/a/7P6WXpDPctsjgf5HFMsWmtm/. Acesso em: 15 jul. 2022.

STEWART, A. Flower confidential: the good, the bad, and the beautiful. [S. l.]: Algonquin Books, 2008.

WEBER, M. A “objetividade” do conhecimento na ciência social e na ciência política. In: Metodologia das Ciências Sociais. Campinas, SP: UNICAMP & Cortez Editora, 1999.

Published

24/11/2023

How to Cite

VASQUES, L.; SOUZA, T. C. de. Theoretical and methodological possibilities for interpretation of taste and consumption in the ornamental plants market. Revista Sem Aspas , Araraquara, v. 12, n. 00, p. e023012, 2023. DOI: 10.29373/sas.v12i00.18098. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/semaspas/article/view/18098. Acesso em: 27 jul. 2024.