Comunicative action, law and violence coping

Authors

  • Elza Machado de Melo UFMG – Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade Medicina - Coordenadora e docente permanente do Programa de Pós-Graduação de Promoção de Saúde e Prevenção da Violência. Belo Horizonte – MG – Brasil.
  • Victor Hugo de Melo UFMG – Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade Medicina - Docente permanente do Programa de Pós-Graduação de Promoção de Saúde e Prevenção da Violência. Belo Horizonte – MG – Brasil.
  • Mirian Conceição Moreira de Alcântara Mestre em Promoção de Saúde e Prevenção da Violência. UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade Medicina - Pós-Graduação de Promoção de Saúde e Prevenção da Violência. Belo Horizonte – MG – Brasil.
  • Sônia Parreiras Maia Enfermeira e terapeuta comunitária. Prefeitura Municipal de Brumadinho. Brumadinho – MG – Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v12i0.9810

Keywords:

Communicative action, Democracy, Law, Integrative Community Therapy, Violence,

Abstract

This article proposes to present initially the Communicative Action Theory of Jurgen Habermas, to then describe how the author, as it formulates a Theory of Law and Democracy. With reference to this theoretical framework, built on the main concepts of the theory, namely communicative action, speech, life world and system, widespread violence will be analyzed in contemporary societies, especially using the thesis of the colonization of the life world by system. But if this theory is brought as an explanation for violence, it illuminates also possible ways and strategies to overcome them, which are, in turn, adopted in the preparation and implementation of various health promotion core projects of Peace, occasioning fruitful interweaving of theory and practice. Finally, in conclusion, brief consideration of the Integrative Community Therapy (TCI) will be presented in an attempt to establish links between them and the concepts presented above.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

01/06/2016

How to Cite

MELO, E. M. de; MELO, V. H. de; ALCÂNTARA, M. C. M. de; MAIA, S. P. Comunicative action, law and violence coping. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 12, 2016. DOI: 10.26673/tes.v12i0.9810. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/9810. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação