The games market: Genesis, transformations and trends

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52780/res.13415

Keywords:

Games Industry, Economic Sociology, Social Space, Pierre Bourdieu

Abstract

Games are part of a multi-billion-dollar cultural industry, having economic and social relevance. In this essay, we seek to carry out a sociogenesis of the games industry, anchored in the concepts of social space and field, from different authors, among them, Pierre Bourdieu. Our time frame begins in the years1940s and continues until the present moment, the beginning of the second decade of the 21st century. We show that this social space has been reconfigured from innovations coming from neighboring fields, such as those of the electronics, computer, telecommunications and gambling. Those reconfigurations imply rearranging the positions of agents, creating institutional structures and establishing diverse social relationships. We conclude with considerations about the future of this industry.

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Author Biographies

Miriam Costa Toyama, -

Formada em Ciências Econômicas pela UNESP, com mestrado em Teoria Econômica pela UEM e Doutorado em Engenharia de Produção pela UFSCar, com período de doutorado sanduíche na UC Berkley. Estuda as indústrias culturais através da ótica da Teoria das organizações, com foco principal na indústria da música e de games.

Gustavo Mendonça Ferratti, -

 

Doutorando em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Especialista em Gestão de Negócios pela Universidade de São Paulo (USP), graduado em Engenharia Elétrica pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) Júlio de Mesquita Filho (2015), graduando em Administração de Empresas pelo Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial (SENAC). Experiência profissional como professor de pós-graduação na Trevisan Escola de Negócios (2018). É um dos coordenadores do Núcleo de Estudos Organizacionais (NEO) e tem como temas de interesse: Humanidades Digitais, Startups de Tecnologia da Informação, Lógicas de Justificação Empreendedora, Sociologia Econômica, Sociologia Digital, Sociologia das Organizações, Sociologia dos Mercados e Indústria de Games.

Mauro Rocha Côrtes, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Professor Associado do Departamento de Engenharia de Produção da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Doutor em Ciências da Engenharia Ambiental pela Universidade de São Paulo (2003). Pró-Reitor de Gestão de Pessoas da UFSCar (2012-2016), Presidente do Fórum Nacional de Pró-Reitores de Gestão de Pessoas das Universidades Federais - Forgepe/Andifes (2014-2016). Vice-Coordenado do Programa de Pós-Graduação Profissional em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos, da UFSCar.

Published

05/01/2021

How to Cite

TOYAMA, M. C.; FERRATTI, G. M.; CÔRTES, M. R. The games market: Genesis, transformations and trends. Estudos de Sociologia, Araraquara, v. 25, n. 49, 2021. DOI: 10.52780/res.13415. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/13415. Acesso em: 17 jul. 2024.