Culture and consumption: a socioanthropological discussion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29373/sas.v8i2.13244

Keywords:

Consumption, Merchandise, Anthropology.

Abstract

The article aims to carry out a bibliographic review capable of exposing and explaining the main categories and concepts developed by scholars of the phenomenon of consumption, in order to show, in a first moment, the anthropological thinking developed by Marshall Sahlins about why social agents consume, contrasting it with the utilitarian view and, in a second moment, conducting a socio-anthropological discussion on consumption through a synthesis of the contributions of Jean Baudrillard, Mary Douglas, Pierre Bourdieu and Arjun Appadurai.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isabela Vicente Monti, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara - SP

Graduanda em Ciências Sociais.

References

APPADURAI, A. La vida social de las cosas. México: Grijalbo, 1991.

BAUDRILLARD, J. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 1995.

BAUDRILLARD, J. El sistema de los objetos. México: Siglo XXI, 1969.

BAUMAN, Z. Vidas para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BODEI, R. Immaginare altre vite. Realtà, progetti, desideri. Itália: Feltrinelli, 2013.

BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp, 2007.

DOUGLAS, ISHERWOOD. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2004.

EHRENBERG, A. La società del disagio: Il mentale e Il sociale. Torino: Einaudi, 2012.

HORKHEIMER & ADORNO, T. Ideologia. In: Temas básicos da sociologia. São Paulo: Cultrix, 1973.

SAHLINS, M. Cultura e razão prática. Rio de janeiro: Jorge Zahar, 2003. SAHLINS, M. Ilhas da história. Rio de janeiro: Jorge Zahar, 1990.

SAHLINS, M. 1988. "Cosmologias do Capitalismo: O Setor Trans-Pacífico do Sistema Mundial". In: Anais da XVI Reunião Brasileira de Antropologia. São Paulo: Campinas, p. 47- 10

Published

30/12/2019

How to Cite

MONTI, I. V. Culture and consumption: a socioanthropological discussion. Revista Sem Aspas , Araraquara, v. 8, n. 2, p. 276–291, 2019. DOI: 10.29373/sas.v8i2.13244. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/semaspas/article/view/13244. Acesso em: 6 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos