Culture and consumption: a socioanthropological discussion
DOI:
https://doi.org/10.29373/sas.v8i2.13244Keywords:
Consumption, Merchandise, Anthropology.Abstract
The article aims to carry out a bibliographic review capable of exposing and explaining the main categories and concepts developed by scholars of the phenomenon of consumption, in order to show, in a first moment, the anthropological thinking developed by Marshall Sahlins about why social agents consume, contrasting it with the utilitarian view and, in a second moment, conducting a socio-anthropological discussion on consumption through a synthesis of the contributions of Jean Baudrillard, Mary Douglas, Pierre Bourdieu and Arjun Appadurai.Downloads
References
APPADURAI, A. La vida social de las cosas. México: Grijalbo, 1991.
BAUDRILLARD, J. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 1995.
BAUDRILLARD, J. El sistema de los objetos. México: Siglo XXI, 1969.
BAUMAN, Z. Vidas para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BODEI, R. Immaginare altre vite. Realtà, progetti, desideri. Itália: Feltrinelli, 2013.
BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp, 2007.
DOUGLAS, ISHERWOOD. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2004.
EHRENBERG, A. La società del disagio: Il mentale e Il sociale. Torino: Einaudi, 2012.
HORKHEIMER & ADORNO, T. Ideologia. In: Temas básicos da sociologia. São Paulo: Cultrix, 1973.
SAHLINS, M. Cultura e razão prática. Rio de janeiro: Jorge Zahar, 2003. SAHLINS, M. Ilhas da história. Rio de janeiro: Jorge Zahar, 1990.
SAHLINS, M. 1988. "Cosmologias do Capitalismo: O Setor Trans-Pacífico do Sistema Mundial". In: Anais da XVI Reunião Brasileira de Antropologia. São Paulo: Campinas, p. 47- 10