Body, politics and territory
Mapping the woman in the painting of Fernando Vicente
DOI:
https://doi.org/10.29373/sas.v11i00.15375Keywords:
Body, Woman, Politics, Painting by Fernando Vicente, TerritoryAbstract
The present paper intends to map "the power over women's bodies" and "the power of women's bodies" in an attempt to understand the constitution of the body-territory from the lines that cross and cut it - the affections of which it is capable of. To this end, two paintings from the "Atlas" collection by the Spanish painter and illustrator Fernando Vicente Sánchez (1963) are used in order to think about politics and body-territory from two signs that have historically mapped women: maternity and sex. The works in this collection are made by painting bodies on old cartographic slides, thus metamorphosing the bodies into geographic territories. Questioning the female body from the concept of territory is fundamental to reflect on the political action of the body and on the body, because it is in and through the body that politics invests as production of ways of existence.
Downloads
References
COSTA. T. et al. Naturalização e medicalização do corpo feminino: o controle social por meio da reprodução. Interface- Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 10, n. 20, p. 363-80, jul./dez. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/5tyvxs6fKTZS7dfbQ3w3qDk/abstract/?lang=pt. Acesso em: 14 abr. 2021.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 1995. v. 2.
DELEUZE, G. Crítica e clínica. São Paulo: Editora 34, 1997.
DELEUZE, G. Espinosa: filosofia prática. São Paulo: Escuta, 2002.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia? São Paulo: Editora34, 2010.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 3. São Paulo: Editora 34, 2012a.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 4. São Paulo: Editora 34, 2012b.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 5. São Paulo: Editora 34, 2012c.
DELEUZE, G. PARNET. C. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.
ESPOSITO, R. Las personas y las cosas. Buenos Aires: Katz editores, 2016
FOUCAULT, M. A Política da Saúde no século XVIII. In: FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1979.
GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.
LAPOUJADE, D. Deleuze, os movimentos aberrantes. Tradução: Laymert Garcia dos Santos. São Paulo: N-1 edições, 2015.
LAPOUJADE, D. William James, a construção da experiência. São Paulo: N-1 edições, 2017.
LE BRETON, D. Rostos: ensaios sobre antropologia. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.
MEZZAROBA, C.; ZOBOLI, F. Revisitando o conceito de biopolítica em Foucault para pensar o corpo na Educação Física. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, Sergipe, v. 11, n. 24, p. 279-296, jan./mar. 2018. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/6679. Acesso em: 14 ago. 2021.
PESSOA, F. Navegar é preciso. Textosparareflexão, 2010. Disponível em: https://textosparareflexao.blogspot.com/2010/05/navegar-e-preciso.html. Acesso em: 30 nov. 2019.
RODRIGUES, A. M. P.; CORREIA, E. S.; ZOBOLI, F. Cuerpo, política y territorio: Cartografiando la mujer en la pintura de Fernando Vicente. In: GALAK, E.; ZOBOLI, F.; GOMES, I. M. (org.). Cuerpos, políticas y estéticas: Artefactos culturales, arte y educación. 1a ed. Buenos Aires: Biblos, 2021.
SÁNCHEZ, F. V. Site coleção “Atlas”. Fernandovicente, 2019. Disponível em: https://www.fernandovicente.es/pinturas/atlas-anatomia-y-pintura/. Acesso em: 16 nov. 2019.
SANTIAGO, S. M.; NAGAHAMA, E. E. I.; A institucionalização médica do parto no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 10, n. 3, p. 651-657, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/twSzNppPXN3VkMJyyDRsfDg/?lang=pt. Acesso em: 12 mar. 2021.
SWAIN, T. N. Para além do sexo, por uma estética da liberação. In: ALBUQUERQUE JÚNIOR, D. M.; VEIGA-NETO, A.; SOUZA FILHO, A. (org.). Cartografias de Foucault. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011. p. 393-406.
WIEDEMAN, S. Ondas: um experimento em pensamento-cinema ou das variações de uma máquina-marinha... In: INCARBONE, F.; WIEDEMANN, S. La radicalidad de la imagen: Des-bordando latitudes latinoamericanas. Buenos Aires: Hambre - Espacio cine experimental, 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Sem Aspas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Sem Aspas. Os artigos publicados e as referências citadas na revista Sem Aspas são de inteira responsabilidade de seus autores.