From the ideal to the concrete

An analysis of Anísio Teixeira’s school space considering his pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29373/sas.v11i00.15394

Keywords:

Anísio Teixeira, school architecture, Plano Piloto, Progressive School

Abstract

The present article seeks to analyze Anísio Teixeira’s school buildings considering his conception of education and society. Based on a qualitative analysis of the Brasília School Building Plan and the New School Manifesto, the article will show the way Anísio saw the organization of the school space, the influence received from John Dewey and the different aspects of what he used to define as an integral education. All these elements define a particular type of sociability and a social reality that shape and is shaped by the architecture of schools. The article also presents some reflections on Anísio’s legacy for our days.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victor Mauric, University of São Paulo (USP) - Faculty of Philosophy, Letters and Human Sciences (FFCLH)

Curently studying for a Bachelor's Degree in History at the Faculty of Philosophy, Letters and Human Sciences at USP since 2017. During his graduation, he dedicated his research to the Colony Brazil area, especially with regard to religion and sociability in São Paulo during the 17th century .

Marina Mauric, University of São Paulo (USP) - Faculty of Architecture and Urbanism (FAU)

Graduanda em Arquitetura.

References

AZEVEDO, A. et al. O Manifesto dos Pioneiros da Escola Nova. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 65, n. 150, p. 407-425, maio/ago. 1984. Disponível em: https://download.inep.gov.br/download/70Anos/Manifesto_dos_Pioneiros_Educacao_Nova.pdf. Acesso em: 20 dez. 2020.

BRASIL. Lei n. 2.874, de 19 de setembro de 1956. Dispõe sobre a mudança da Capital Federal e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 1956. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1950-1969/l2874.htm. Acesso em: 10 dez. 2020.

BRASIL. Decreto n. 47.472, de 22 de dezembro de 1959. Institui a Comissão de Administração de Sistema Educacional de Brasília (C.A.S.E.B.). Brasília, DF: Presidência da República, 1956. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1950-1959/decreto-47472-22-dezembro-1959-386767-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 10 dez. 2020.

CORDEIRO, C M. F. Anísio Teixeira, uma “visão” do futuro. Estudos Avançados, São Paulo, v. 15, n. 42, p. 241-258, 2011. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/issue/view/731. Acesso em: 12 jan. 2021.

CHANIN, S. B. Cidade, escola e urbanismo:O programa escola-parque de Anísio Teixeira. In: SEMINÁRIO DE HISTÓRIA DA CIDADE E DO URBANISMO, 14., 2016, São Carlos. Anais [...]. São Carlos, SP: Universidade de São Paulo, 2016. Disponível em: https://www.iau.usp.br/shcu2016/anais/index.php/indice-de-autores/. Acesso em: 10 jan. 2021.

DÓREA, C. R. D. A arquitetura escolar como objeto de pesquisa em História da Educação. Educar em Revista, Curitiba, v. 29, n. 49, p. 161-181, 2013. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/33299/20949. Acesso em: 17 dez. 2020.

NUNES, C. Anísio Teixeira entre nós: a defesa da educação como direito de todos. Sociedade & Educação, Campinas, ano 21, n. 73, p. 9-40, dez. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/tkVFzhPRWLjXZQ89XcqdCBD/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 fev. 2021.

NUNES, C. Anísio Teixeira. Recife: Editora Massangana, 2010.

ROCHA, R. S. As propostas de Anísio Teixeira e os projetos de José de Souza Reis para a arquitetura escolar de Brasília. In: SEMINÁRIO DOCOMONO BRASIL, 9., 2011, Brasília. Anais [...]. Brasília, DF: Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de Brasília, 2011. Disponível em: https://docomomobrasil.com/course/9-seminario-docomomo-brasil-brasilia/. Acesso em: 27 jan. 2021.

SILVA, I. M. M.; ZANIN, N. Z. Espaços e tempos vividos na escola: Implicações para os processos de subjetivação e ensino-aprendizagem na perspectiva de jovens estudantes e seus professores. GAVAGAI – Revista Interdisciplinar de Humanidades, Erechim, v. 4, n. 2, p. 121-143, jul./dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/GAVAGAI/article/view/9085. Acesso em? 13 dez. 2020.

SOUZA, E. Um plano educacional para um novo tempo: Anísio Teixeira e as escolas classe/escola parque de Brasília. Caderno Eletrônico de Ciências Sociais, Vitória, v. 3, n. 2, p. 39-52, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/cadecs/issue/view/672. Acesso em: 10 abr. 2021.

TEIXEIRA, A. Plano de Construções Escolares de Brasília. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v. 35, n. 81, p. 195-199, jan./mar. 1961. Disponível em: http://www.bvanisioteixeira.ufba.br/artigos/plano3.html. Acesso em: 28 jan. 2021.

TEIXEIRA, A. Anísio Teixeira. Recife: Editora Massangana, 2010.

WESTBROOK, R. B. John Dewey. Recife: Editora Massangana, 2010.

Published

30/06/2022

How to Cite

MAURIC, V.; MAURIC, M. From the ideal to the concrete: An analysis of Anísio Teixeira’s school space considering his pedagogy. Revista Sem Aspas , Araraquara, v. 11, n. 00, p. e022010, 2022. DOI: 10.29373/sas.v11i00.15394. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/semaspas/article/view/15394. Acesso em: 17 jul. 2024.