To shut up today is to be an accomplice: Maria Lacerda de Moura
DOI:
https://doi.org/10.29373/sas.v10i00.15870Keywords:
Maria Lacerda de Moura, Renovação, Analysis of textual configurationAbstract
The aim of this article is to present some reflections that permeated a master's degree research in education and which included the effort to carry out a Textual Configuration Analysis (Mortatti, 2000) of Maria Lacerda de Moura's second book (1887-1945), Renovação (1919). We present the methodological instrument used as a procedure to historicize the author and her contributions to think about gender issues and conclude that patriarchal domination and gender inequalities pervade generations, encouraging us to confront them.
Downloads
References
AGÊNCIA USP DE GESTÃO DA INFORMAÇÃO. Produção científica feminina cai devido à pandemia. Disponível em: https://www.aguia.usp.br/noticias/49310/. Acesso em: 25 maio 2021.
ALVES, J. E. D. Desafios da equidade de gênero no século XXI. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 24, n. 2, p. 292, maio/ago. 2016.
BEVILACQUA, P. D. Mulheres, violência e pandemia de coronavírus. Instituto René Rachou Fiocruz Minas, 2020. Disponível em: http://www.cpqrr.fiocruz.br/pg/artigo-mulheres-violencia-e-pandemia-de-coronavirus/. Acesso em: 25 maio 2021.
CANDIDO, M. R.; CAMPOS, L. A. Pandemia reduz submissões de artigos acadêmicos assinados por mulheres. Dados Revista de Ciências Sociais, 14 mar. 2021. Disponível em: http://dados.iesp.uerj.br/pandemia-reduz-submissoes-de-mulheres/. Acesso em: 25 maio 2021.
LEITE, M. L. M. A outra face do feminismo: Maria Lacerda de Moura. São Paulo: Ática. 1984.
MARTINS, A. M. S.; COSTA, N. A. Movimento feminista e educação: cartas de Maria Lacerda de Moura para Bertha Lutz (1920-1922). Revista Contemporânea de Educação. Rio de Janeiro, v. 11, n. 21, jan./jul. 2016. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/download/2539/2777. Acesso em: 02 jun. 2021.
MAURANO, T. R. A condição feminina em Maria Lacerda de Moura. São Paulo: Editora Scortecci, 2020a.
MAURANO, T.R. As contribuições de Maria Lacerda de Moura (1887-1945) para a educação no Brasil. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA DO PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO, 22., 2020, Marília. Anais [...]. Marília, SP: UNESP, 2020b. Tema: Desafios da Pós-Graduação em Educação em Tempos Pós (Pandêmicos).
MORTATTI, M. R. L. Os sentidos da alfabetização: São Paulo/1876-1994. São Paulo: Editora Unesp, 2000.
MOURA, M. L. A mulher é uma degenerada (1924). 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.
MOURA, M. L. Fascismo, filho dileto da igreja e do capital (1934). Campinas, SP: Barricada Literária, 2012.
MOURA, M.L. Renovação (1919). Edição Fac-similar. Org. Adelaide Gonçalves, Allyson Bruno e Camila Queiroz. Fortaleza: Edições UFC, 2015.
SANTOS, A. Em pior momento da pandemia, Bolsonaro critica 'mimimi' e diz que brasileiro tem que enfrentar vírus. BBC News Brasil, 04 mar. 2021. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-56287135. Acesso em: 24 maio 2021.
VALENTE, J. Covid-19: Brasil tem 430.417 mortes e 74.592 novos casos da doença. Agência Brasil, 13 maio 2021. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/saude/noticia/2021-05/covid-19-brasil-tem-430417-mortes-e-74592-novos-casos-da-doenca. Acesso em: 24 maio 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Sem Aspas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Sem Aspas. Os artigos publicados e as referências citadas na revista Sem Aspas são de inteira responsabilidade de seus autores.