Queer theory and education to approach not normalizing

Authors

  • Wendel Souza Santos UNIVERSIDADE ESTADUAL DE SANTA CRUZ- UESC

DOI:

https://doi.org/10.29373/semaspas.v6.n2.2017.8224

Keywords:

Difference. Education. Queer theory. Identity.

Abstract

Queer analytical commonly related to gender studies is a recent conceptual approach. This article aims mainly to bring out the prospect explored the critical analysis of the educational field. So the big challenge in education is to rethink what is educate, educate and educate and to whom. In a non-normalizing perspective, educate would be a dialogical activity in that the experiences to date unfeasible, non-recognized, or more commonly, raped, started to be incorporated into the school routine, changing the hierarchy between who teaches and who is educated and seeking establish more symmetry between them in order to move from education to a relational learning and transformative for both.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wendel Souza Santos, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE SANTA CRUZ- UESC

WENDEL SOUZA SANTOS É GRADUADO EM PEDAGOGIA PELA UNIVERSIDADE ESTADUAL DE SANTA CRUZ-UESC, PELO DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS DA EDUCAÇÃO.

References

BRITZMAN, Deborah. Curiosidade, sexualidade e currículo. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2 ed. Tradução dos artigos: Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 83- 112.

BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do "sexo" In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2.ed. Tradução dos artigos: Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 110- 127.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

FERRARI, Anderson. Reflexões Sobre a Homofobia na Escola. In: CASAGRANDE, L. S; CARVALHO, M.G; LUZ, N.S (Orgs.). Igualdade de gênero: enfrentando a homofobia.1. ed. Curitiba: UTFPR, 2011.

FONSECA, Thomaz Spartacus Martins. Quem é o professor homem dos anos iniciais? Discursos, representações e relações de gênero. 2011, 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação)–Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2011.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 7 ed. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade In: A vontade de saber. 19. ed. Tradução de Maria Tereza da Costa Alburqueque e J. A. GuilhonAlburqueque. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2009.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. O reconhecimento da diversidade sexual e a problematização da homofobia no contexto escolar. In: RIBEIRO, P.C. (Org). Corpo, gênero e sexualidade: discutindo práticas educativas. Rio Grande: Editora da FURG, 2007.

LOURO, Guacira Lopes. Educação e docência: diversidade, gênero e sexualidade. Revista brasileira de pesquisa sobre formação docente. v. 3, n. 2, jan./jul., 2011.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. Pro-Posições, v. 19, n. 2 (56), maio/ago., 2008.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós- estruturalista. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2.ed. Tradução dos artigos: Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

LOURO, Guacira Lopes. Teoria Queer - uma política pós-identitária para a educação. Estudos Feministas. Ano 9(2), 2001.

LOURO, Guacira Lopes. Um Corpo Estranho: Ensaios Sobre Sexualidade e Teoria Queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. 96 p.

LOURO, Guacira Lopes.; NECKEL, Jane Felipe.; GOELLNER, Silvana Vilodre (Orgs.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis: Vozes, 2003. 191 p.

MENEZES, Marcelo Lima de. Educando para diversidade: uma questão de direitos. Sergipe: J. Andrade, 2012.

MISKOLCI, R. A Teoria Queer e a Sociologia: o desafio de uma analítica da normalização. Sociologias, Porto Alegre, ano 11, n. 21, p. 150-182, jan./jun., 2009.

MISKOLCI, Richard. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. Ouro Preto: Autêntica, 2012.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise do discurso: princípios e procedimentos. 6. ed. Campinas: Pontes, 2005.

WEEKS, Jeffrey. O corpo e a sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2.ed. Tradução dos artigos: Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 35-82.

Published

31/12/2017

How to Cite

SOUZA SANTOS, W. Queer theory and education to approach not normalizing. Revista Sem Aspas , Araraquara, v. 6, n. 2, p. 183–196, 2017. DOI: 10.29373/semaspas.v6.n2.2017.8224. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/semaspas/article/view/8224. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Artigos