The ages and stages questionnaires (asq-br) and collaborative actions among parents and educators

Authors

  • Patrícia Carla de Souza Della Barba Universidade Federal de São Carlos
  • Mayara Soler Ramos Mazak Universidade Federal de São Carlos
  • Evellin Eri Miyamoto Universidade Federal de São Carlos
  • Maysa Marinho Antunes Ramos Universidade Federal de São Carlos https://orcid.org/0000-0003-0158-256X

DOI:

https://doi.org/10.26673/rtes.v14.n1.2018.10581

Keywords:

Monitoring, Child development, ASQ-BR, Child education, Family.

Abstract

In Brazil, there is a lack of instruments for monitoring child development that subsidize Early Intervention. This, the Ages and Stages Questionnaires emerges as a possibility, since it allows the participation of parents and educators in the monitoring of child development. The purpose of this study was to verify the applicability of ASQ-BR by educators, as well as the involvement of parents in this process. To collect data, the ASQ-BR was used, a pre and post-test applied to the educators, a question guide to analyze their personal impressions and a field diary to follow the application of the instrument. The results revealed that educators have the skills to apply the ASQ-BR and that the instrument has allowed greater sharing of information on child development among parents and educators. The ASQ-BR points out potentialities in the context of early childhood education, since it is an instrument that allows monitoring the development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mayara Soler Ramos Mazak, Universidade Federal de São Carlos

Profa. Dra. do Departamento de Terapia Ocupacional/PPGTO

Evellin Eri Miyamoto, Universidade Federal de São Carlos

Terapeuta Ocupacional/PPGTO

Maysa Marinho Antunes Ramos, Universidade Federal de São Carlos

Terapeuta Ocupacional/PPGTO

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3. reimp. Lisboa: Edições, v. 70, 2011.

DELLA BARBA, P. C. S.; RIZZO, I. C.; SERRANO, A. M. P. 2015. Ages and Stages Questionnaires, um sistema facilitador do envolvimento parental e do conhecimento do desenvolvimento infantil. Revista Portuguesa de Terapia da Fala (APTF), v. 4, p. 23-29, 2015. DOI: 10.21281/rptf.2015.04.04.

DELLA BARBA, P. C. S. O empoderamento de pais para o conhecimento sobre o desenvolvimento de seus filhos: o Ages and Stages Questionnaires Brasil – ASQ-BR. Relatório de Pesquisa CAPES (Pós-Doutorado em Estudos da Criança). Universidade do Minho, Braga, Portugal. 2014. Processo CAPES no. 10921/13-3

FILGUEIRAS, A.; PIRES, P.; MAISSONETTE, S.; FERNANDEZ, L. Psychometric Properties of the Brazilian-Adapted Version of the Ages and Stages Questionnaire in Public Child Daycare Centers. Early Human Development, 2013. DOI: 10.1016/j.earlhumdev.2013.02.005.

FIORAVANTI-BASTOS, A. C. M.; FILGUEIRAS, A.; MOURA, M. L. S. Avaliação do Ages and Stages Questionnaires-Brasil por profissionais de Educação Infantil. Estud. Psicol.,Campinas, v. 33, n. 2, p. 293-301, jun., 2016. DOI: 10.1590/1982-02752016000200011.

GRAÇA, P. R.; TEIXEIRA, M. L. S. C.; LOPES. S. C. G.; SERRANO, A. M. S. P. H.; CAMPOS, A. R. S. O momento da avaliação na intervenção precoce: o envolvimento da família estudo das qualidades psicométricas do ASQ-2 dos 30 aos 60 meses. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v.16, n.2, p.177-196, maio/ago., 2010. DOI: 10.1590/S1413-65382010000200003.

PAPALIA, D. E.; OLDS, S. W.; FELDMAN, R. D. Desenvolvimento Cognitivo nos Três Primeiros Anos. In: PAPALIA, D. E.; OLDS, S. W.; FELDMAN, R. D. Desenvolvimento humano. Ed. Artmed, 8 ed. 2006. p. 186- 226.

REZENDE, M. A.; DA SILVA COSTA, P.; PONTES, P. B. Triagem de desenvolvimento neuropsicomotor em instituições de educação infantil segundo o teste de Denver II. Escola Anna Nery Revista de Enfermagem, v. 9, n. 3, p. 348-355, 2005.

DOI: 10.1590/S1414-81452005000300003.

SANTANA, C. M.T.; FILGUEIRAS, A.; LANDEIRA-FERNANDEZ, J. Ages & Stages Questionnaire–Brazil–2011 Adjustments on an Early Childhood Development Screening Measure. Global Pediatric Health, v. 2, p. 2333794X15610038, 2015. DOI: 10.1177/2333794X15610038.

Published

16/01/2018

How to Cite

DELLA BARBA, P. C. de S.; MAZAK, M. S. R.; MIYAMOTO, E. E.; RAMOS, M. M. A. The ages and stages questionnaires (asq-br) and collaborative actions among parents and educators. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 14, n. 1, p. 31–40, 2018. DOI: 10.26673/rtes.v14.n1.2018.10581. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/10581. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação