Food and nutritional education as an educational process: a study of practices and perceptions of a school community from Uberaba-MG
DOI:
https://doi.org/10.26673/tes.v14i2.11690Keywords:
Food and nutritional education, Basic education, Empowerment.Abstract
This paper, which has the Food and Nutrition Education (FNE) theme in the school premises, is linked to the "Educational Processes and their Fundamentals" research line, from the Uberaba University Postgraduate Program in Education. This research starts with the following question: how is it worked and what spaces does FNE occupy in the daily life of a City School considered as model of the city of Uberaba, MG? Its general objective is to understand the limits and possibilities of FNE in elementary education. Participants in the survey were children, teachers, school staff and family members of the school community. It was found that the school's contribution to FNE is reduced to the supply of healthy snacks and that for some adults, children's interest in artificial and industrialized food is an innate feature. It is concluded that even the FNE not being worked on in the school, there are spaces where this can be given - and those are not limited to the classroom alone.Downloads
References
ABREU-BERNARDES, S.T.A.; MÁRQUES, F.T.; BATISTA, G.A. Um relato sobre as produções no Triângulo Mineiro. Inter-Ação, Goiânia, v. 38, n. 1, p. 129-143, jan./abr. 2013. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/viewFile/25154/15123. Acesso em: 10 jul. 2016.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Edições 70, 1977.
BOOG, M. C. F. Educação nutricional em serviços públicos de saúde. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v.15, Supl. 2, p.139-147, 1999. Disponível em: http://www.scielosp.org/pdf/csp/v15s2/1295.pdf. Acesso em: 20 nov. 2016.
BRASIL. Câmara Interministerial de Segurança Alimentar e Nutricional (CAISAN). Plano Nacional de Segurança Alimentar e Nutricional: Brasília, 2011. Disponível em: http://www.mds.gov.br/segurancaalimentar/publicacoes/livros/plano-nacional-de-seguranca-alimentar-e-nutricional-2012-2015/plano-nacional-de-seguranca-alimentar-e-nutricional-2012-2015. Acesso em: 12 nov. 2017.
CASTRO, J. B. P. et al. “Faça o que eu digo, mas não faça o que eu faço!": a décalage como ferramenta para compreensão de práticas corporais e alimentares. Revista de Nutrição, v. 28, n. 1, p. 99-108, 2015.
FIORI, E. M. Textos escolhidos: educação e política. Porto Alegre: L&PM, v. 2, 1992.
FREIRE P. Conscientização: teoria e prática da libertação. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido, 17a. ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. (Edição de C. N. Coutinho et al). Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, v.6, 2002.
MÁRQUES, F.T.; TALARICO, B.S.L.U. Da comunicação popular à Educomunicação: reflexões no campo da “educação como cultura”. Atos de Pesquisa em Educação (FURB), vol. 11, n. 2, p. 422-443, ago.-nov/2016.
OPAS. Escuelas promotoras de la salud: entornos saludables y mejor salud para las generaciones futuras. Washington, 1998, 32p. Disponível em: http://bases.bireme.br/cgi-bin/wxislind.exe/iah/online/?IsisScript=iah/iah.xis&src=google&base=REPIDISCA&lang=p&nextAction=lnk&exprSearch=45661&indexSearch=ID. Acesso em: 25 out. 2016.
PREFEITURA MUNICIPAL DE UBERABA. Projeto Político-Pedagógico da Escola Municipal X. Secretaria Municipal de Educação e Cultura de Uberaba. 2016.
UBERABA. Lei n. 8.931 dispõe sobre o Programa Municipal de Educação Alimentar e Nutricional e contém outras disposições. Câmara Municipal de Uberaba. Uberaba/MG, 15 de outubro de 2003.
UBERABA. A Educação no Município de Uberaba. Secretaria Municipal de Educação. Prefeitura Municipal de Uberaba 2016. Disponível em: http://www.uberaba.mg.gov.br/portal/conteudo,9173. Acesso em: 27 Ago. 2016.
VALENTE, F.L.S. Segurança alimentar e nutricional: transformando natureza em gente. Direito à alimentação: desafios e conquistas. São Paulo: Cortez, p. 103-36, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Temas em Educação e Saúde. Os artigos publicados e as referências citadas na Temas em Educação e Saúde são de inteira responsabilidade de seus autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.