The role of papers in children education: action objetivade from the organization of spaces and inserting new topics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v14i2.12031

Keywords:

Child education, Social role play, School spaces, Themes and contents of the social role play.

Abstract

The role play in the Cultural Historical perspective is a highly evolved form of play. In it the child reconstitutes social activity and tries to represent it, reproducing the concrete activity of people in their relationships and diversity. Therefore, the themes of the games can be varied and changeable depending on the objective situations in which the child participates. As a dominant activity of the preschool age, role play can foster children's psychic development. Thus, the objective of this study is to investigate the influence of organized spaces and the insertion of new themes in social role play. Method: 25 children from four to five years of age participated in the Municipal Infantile Education of the city of Bauru- SP. The observational and descriptive analysis was adopted. Results: The data generated by graphs 1 and 2 and tables 1, 2, 3 demonstrate, above all, that the theme and the argument of the play enabled an advance in the levels of development of role play after the study of the theme and performance of roles in Spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gislaine Rossler Rodrigues Gobbo, Faculdade Anhanguera de Bauru

Docente. Graduação Letras e em pedagogia. Pós-graduação latu sensu em Artes e em Educação Infantil. Mestrado e Doutorado Unesp Marília, linha de pesquisa práticas pedagógicas. Diretora de Escola de Educação Infantil e Coordenadora de área de Educação Infantil do município de Bauru.

Lucinéia Aparecida Alves Ferreira, Prefeitura Municipal de Bauru (PMB)

Professora de Educação Infantil do Município de Bauru. Participante na formação docente do N.A.P.E.M - Núcleo de Aperfeiçoamento Profissional da Educação Municipal. Pós-graduação latu sensu em psicopedagogia Institucional. Participante do PNAIC

References

ARAÚJO, V. C. A brincadeira na instituição de Educação Infantil em tempo integral. O que dizem as crianças? 138 f. Dissertação (mestrado em Educação) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), 2008.

ELKONIN, D. B. Psicologia do jogo. São Paulo: Martins Fontes. 2009.

LEONTIEV, A. N. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VIGOTSKI,Lev S.; LURIA, Alexander R.; LEONTIEV, Alexis N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2006. p. 119 – 142.

GOBBO, G. R. R. O desenvolvimento da imaginação infantil mediado por gêneros discursivos e objetivado em desenhos e brincadeiras de papéis sociais. 291f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista (Unesp-Marília). Faculdade de Filosofia e Ciências, 2018.

MARCOLINO, S. A mediação pedagógica na Educação Infantil para o desenvolvimento da brincadeira de papéis sociais. 2013. 185 f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Filosofia e Ciências. Universidade Estadual Paulista, 2013.

ROSSLER, J. H. O papel da brincadeira de papéis sociais no desenvolvimento do psiquismo humano. In: ARCE, Alessandra; DUARTE, Newton (Org). Brincadeira de papéis sociais na educação infantil: as contribuições de Vigotski, Leontiev e Elkonin. São Paulo: Xamã, 2006. p. 51-63.

VIGOTSKI, L. S. A brincadeira e o seu papel no desenvolvimento psíquico da criança. In. VIGOTSKI, L. S. A. Revista virtual de gestão de iniciativas sociais. 2008, p. 23-36.

Published

30/11/2018

How to Cite

GOBBO, G. R. R.; FERREIRA, L. A. A. The role of papers in children education: action objetivade from the organization of spaces and inserting new topics. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 14, n. 2, p. 268–283, 2018. DOI: 10.26673/tes.v14i2.12031. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/12031. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação