The role of papers in children education: action objetivade from the organization of spaces and inserting new topics
DOI:
https://doi.org/10.26673/tes.v14i2.12031Keywords:
Child education, Social role play, School spaces, Themes and contents of the social role play.Abstract
The role play in the Cultural Historical perspective is a highly evolved form of play. In it the child reconstitutes social activity and tries to represent it, reproducing the concrete activity of people in their relationships and diversity. Therefore, the themes of the games can be varied and changeable depending on the objective situations in which the child participates. As a dominant activity of the preschool age, role play can foster children's psychic development. Thus, the objective of this study is to investigate the influence of organized spaces and the insertion of new themes in social role play. Method: 25 children from four to five years of age participated in the Municipal Infantile Education of the city of Bauru- SP. The observational and descriptive analysis was adopted. Results: The data generated by graphs 1 and 2 and tables 1, 2, 3 demonstrate, above all, that the theme and the argument of the play enabled an advance in the levels of development of role play after the study of the theme and performance of roles in Spaces.
Downloads
References
ARAÚJO, V. C. A brincadeira na instituição de Educação Infantil em tempo integral. O que dizem as crianças? 138 f. Dissertação (mestrado em Educação) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), 2008.
ELKONIN, D. B. Psicologia do jogo. São Paulo: Martins Fontes. 2009.
LEONTIEV, A. N. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VIGOTSKI,Lev S.; LURIA, Alexander R.; LEONTIEV, Alexis N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2006. p. 119 – 142.
GOBBO, G. R. R. O desenvolvimento da imaginação infantil mediado por gêneros discursivos e objetivado em desenhos e brincadeiras de papéis sociais. 291f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista (Unesp-Marília). Faculdade de Filosofia e Ciências, 2018.
MARCOLINO, S. A mediação pedagógica na Educação Infantil para o desenvolvimento da brincadeira de papéis sociais. 2013. 185 f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Filosofia e Ciências. Universidade Estadual Paulista, 2013.
ROSSLER, J. H. O papel da brincadeira de papéis sociais no desenvolvimento do psiquismo humano. In: ARCE, Alessandra; DUARTE, Newton (Org). Brincadeira de papéis sociais na educação infantil: as contribuições de Vigotski, Leontiev e Elkonin. São Paulo: Xamã, 2006. p. 51-63.
VIGOTSKI, L. S. A brincadeira e o seu papel no desenvolvimento psíquico da criança. In. VIGOTSKI, L. S. A. Revista virtual de gestão de iniciativas sociais. 2008, p. 23-36.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Temas em Educação e Saúde. Os artigos publicados e as referências citadas na Temas em Educação e Saúde são de inteira responsabilidade de seus autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.