The depiction of the image of the woman in the children's characters

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v15i1.12770

Keywords:

, Society and media, Child character, Women's representation.

Abstract

This research presents a study about the children 's perception about some children' s characters, influenced by what is disclosed in the media, about the princesses and elements covered in the productions, both cinematographic and television, and even in other digital or even physical media. In the field investigation data were collected with the second and fifth year classes of Elementary School of a private college, located in the dependencies of a private Faculty in Resende, Rio de Janeiro. Based on the elements researched, it was evidenced the importance that these stories have, given the difference of views, according to the age of the participants, in which the most experienced have a different view regarding the heroines of children's stories, as opposed to the younger ones. The question of updating education professionals also emerged from the research, since society is constantly changing and it is necessary to construct other teaching skills to deal with the new.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosa Maria Maia Gouvêa Esteves, Associação Educacional Dom Bosco (AEDB), Resende – RJ.

Professora e Orientadora no Curso de Pedagogia AEDB. Doutora e Mestre em Educação.

Amanda Ribeiro Duarte, Associação Educacional Dom Bosco (AEDB), Resende – RJ.

Pedagoga e professora no Colégio de Aplicação da AEDB.

References

ARIÉS, P. História social da criança e da família. 2.ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1973.

BRANCA de neve. Produção de Walt Disney. Estados Unidos: Disney, 1937. 1 rolo de filme.

CINDERELA. Produção de Marc Davis. Estados Unidos: Disney, 1950. 1 rolo de filme.

CHOMBART DE LAUWE, M. J. Liens entre les représentations véhiculées sur l’enfant et les représentations intériorisées par les enfants. Tradução: Moacir Palmeira. Paris: Delachaux & Niestlé, 1986.

DE MAUSE, L. História da Infância. Madri, Alianza Universid: 1991.

FROZEN. Produção de Peter Del Vecho. Estados Unidos: Disney, 2013. 1 dvd.

HOMEM aranha. Produção de Laura Ziskin. Estados Unidos: Sony, 2012. 1 dvd.

JODELET, D. O movimento de retorno ao sujeito e a abordagem das representações sociais. Sociedade e Estado, Brasília, v. 24, n. 3, p. 679-712, set./dez. 2009.

LA TAILLE, Y. A publicidade dirigida ao público infantil: considerações psicológicas. In: Contribuição da psicologia para o fim da publicidade dirigida à criança. Conselho Federal de Psicologia: Brasília, DF, 2008.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Metodologia científica. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

LEVIN, E. A infância em cena: constituição do sujeito e desenvolvimento psicomotor. Petrópolis, Rio de janeiro: Vozes, 1997.

LINS. B. A.; MACHADO, B.F; ESCOURA. M. Diferentes, não desiguais: a questão de gênero na escola. São Paulo: Reviravolta, 2016.

MALÉVOLA. Produção de Joe Roth. Estados Unidos: Disney, 2017. 1 dvd.

MATTAR, F. N. Pesquisa de marketing. 3.ed. São Paulo: Atlas, 2001.

MOANA. Produção de Walt Disney Studio. Estados Unidos: Disney, 2014. 1 dvd.

MOSCOVICI, S. Representações Sociais: investigações em psicologia social. Editado em inglês por Gerard Duveen; traduzido do inglês por Pedrinho A. Guareschi. 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

MULAN. Produção de Pam Coats. Estados Unidos: Disney, 1998. 1 VHS.

MULHER maravilha. Produção de Charles Roven. Estados Unidos, 2017. 1 dvd.

NEIL, G. Walt Disney: o triunfo da imaginação americana. Novo Século.

NARODOWSKI, M. Infância e poder: a confrontação da pedagogia moderna. Tese de doutorado em educação. Universidade Estadual de Campinas, 1993.

PIERRE-PUYSEGUR, M. A.; CORROYER, D. Les représentations du sistéme pénal chez les enfants de six à dix ans. Enfance, 40 (3), 1997.

RAPUNZEL. Produção de Roy Colin. Estados Unidos: Disney, 1962. 1 rolo de filme.

ROCHA, R. C. L. História da infância: reflexões acerca de algumas concepções correntes. Disponível em: https://pt.scribd.com/doc/28155072/HISTORIA-DA-INFANCIA-REFLEXOES-ACERCA-DE-ALGUMAS-CONCEPCOES-CORRENTES. Acesso em: 10 jan. 2019.

SAMPAIO, M. F. História do rádio e da televisão no Brasil e no mundo. Rio de Janeiro: Achiamé, 1984.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

SHIMIZU, A. M. O potencial de influência da mídia na construção de representações de aspectos socio-morais. Disponível em: http://faef.revista.inf.br/imagens_arquivos/arquivos_destaque/wiHJlohM1xY2VHg_2013-4-30-11-48-31.pdf. Acesso em: 12 ago. 2018.

STRAUBHAAR, J.; LAROSE, R. Comunicação, mídia e tecnologia. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.

TEIXEIRA, E. Contadores de histórias encantam gerações e incentivam a leitura. Disponível em: https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/diversao-e-arte/2010/06/22/interna_diversao_arte,198791/contadores-de-historias-encantam-geracoes-e-incentivam-a-leitura.shtml. Acesso em: 06 jul. 2018.

VALENTE. Produção de Katherine Serafian. Estados Unidos: Disney, 2012. 1 dvd.

X-MEN. Produção de Lauren Shuler Donner. Estados Unidos: Century Fox, 1994. 1 hq.

CORREIO BRAZIELIENSE. Contadores de histórias encantam gerações e incentivam a leitura. Correio Brasiliense. Disponível em: https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/diversao-e-arte/2010/06/22/interna_diversao_arte,198791/contadores-de-historias-encantam-geracoes-e-incentivam-a-leitura.shtml. Acesso em: 29 maio 2018.

PORTAL EDUCAÇÃO. Como a criança era vista e tratada desde a época medieval até o século XX. Portal Educação. Disponível em: https://www.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/educacao/como-a-crianca-era-vista-e-tratada-desde-a-epoca-medieva-ate-o-seculo-xx/26547. Acesso em: 29 maio 2018.

YIN, R.K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

23/07/2019

How to Cite

ESTEVES, R. M. M. G.; DUARTE, A. R. The depiction of the image of the woman in the children’s characters. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 15, n. 1, p. 46–71, 2019. DOI: 10.26673/tes.v15i1.12770. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/12770. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação