Breast cancer predictive genetic testing: a discursive approach about the use of the scientific divulgation text and cartoons in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v15i2.13144

Keywords:

Science teaching, Scientific divulgation, Genetic tests, Biotechnology teaching, Cartoon.

Abstract

This work is focused in a discursive way about how the use of divulgation scientific texts and comics can contribute to the biotechnology interpretation of concepts in the Science and Biology Education using the predictive breast cancer tests as specific theme. For the theoretical reference we worked with the French discourse analysis, which has in Michel Pêcheux one of its main articulators, and therefore we admit that the different use of the language forms will produce specific meanings in each subject, as well as a unique interpretation of the contents. In this way the proposal allows a movement in the sense of contributing to the pedagogical activity in the classroom and informal theme readings.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flavia Novaes Moraes, UNICAMP/doutoranda

Graduada em Ciências Biológicas e em pedagogia

Mestrado em Biotecnologia e Doutorado em curso na Faculdade de Educaçao/UNICAMP - Ensino de Ciências

Maria josé Pereira Monteiro de Almeida, Unicamp/Professora livre docente-titular aposentada, atuando como colaboradora no DEPRAC, permanente nos programas da pós-graduação da Faculdade de Educação/Unicamp e no PECIM.

Professora livre docente-titular aposentada, atuando como colaboradora no DEPRAC, permanente nos programas da pós-graduação da Faculdade de Educação/Unicamp e no PECIM - Linha de pesquisa: Ensino de Ciências

References

ALMEIDA, M. J. P. M. O texto de divulgação científica como recurso didático na mediação do discurso escolar relativo à ciência. In: PINTO, G. M. (Org.) Educação científica e práticas educativas. Curitiba: CRV, p. 11-23, 2010.

ARRUDA, S. et al. Charges e suas contribuições para o ensino de ciências naturais. Revista Ciências & Ideias, v. 8, n. 2, p. 165-176, ago. 2017.

BORGES, L.R. Quadrinhos: literatura gráfico-visual. 2001. Disponível em: www.eca.usp.br/nucleos/nphqeca/agaque/ano3/numero2/agaquev3n2_1.htm. Acesso em: 12 jul. 2017.

LAMPHERE, J. A.; EAST, A. E. Monsanto’s biotechnological politics: discourses of legitimation. Environmental communication, v. 11, n. 1, p. 75-89, Jul. 2017.

MARTINS, I.; NASCIMENTO, T. G.; ABREU, T. B. Clonagem na sala de aula: o exemplo do uso didático de um texto de divulgação científica. Investigações no Ensino de Ciências, v. 9, n. 1, p. 95-111, 2004.

NEVES, R. et. al. A utilização do círculo hermenêutico dialético (CHD) na construção do conceito sobre transgênicos. In: Congresso Internacional das Licenciaturas, João Pessoa. Anais [...] III Congresso Internacional das Licenciaturas. p. 1-12. 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/326402842_A_UTILIZACAO_DO_CIRCULO_HERMENEUTICO_DIALETICO_CHD_NA_CONSTRUCAO_DO_CONCEITO_SOBRE_TRANSGENICOS. Acesso em: 7 nov. 2019.

SANTOS, R. E.; VERGUEIRO, W. Histórias em quadrinho no processo de aprendizado: da teoria a prática. EccoS - Revista Científica, n. 27, p. 81-95, abr. 2012.

SANTOS, W. L. P. Educação científica na perspectiva do letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 36, p. 474-550, dez. 2007.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE GENÉTICA MÉDICA. Posição da SBGM sobre testes genéticos preditivos, 2018. Disponível em: http://www.sbgm.org.br/noticias/posicao-da-sbgm-sobre-testes-geneticos-preditivos. Acesso em: 13 nov. 2018.

SILVA, A. C., ALMEIDA, M. J. P. M. Estratégias para a coleta de informações numa pesquisa com apoio teórico-metodológico na análise de discurso. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 17, n. 3, p. 883-902, dez. 2017.

Published

30/07/2019

How to Cite

MORAES, F. N.; DE ALMEIDA, M. josé P. M. Breast cancer predictive genetic testing: a discursive approach about the use of the scientific divulgation text and cartoons in education. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 15, n. 2, p. 194–203, 2019. DOI: 10.26673/tes.v15i2.13144. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/13144. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação