Breast cancer predictive genetic testing: a discursive approach about the use of the scientific divulgation text and cartoons in education
DOI:
https://doi.org/10.26673/tes.v15i2.13144Keywords:
Science teaching, Scientific divulgation, Genetic tests, Biotechnology teaching, Cartoon.Abstract
This work is focused in a discursive way about how the use of divulgation scientific texts and comics can contribute to the biotechnology interpretation of concepts in the Science and Biology Education using the predictive breast cancer tests as specific theme. For the theoretical reference we worked with the French discourse analysis, which has in Michel Pêcheux one of its main articulators, and therefore we admit that the different use of the language forms will produce specific meanings in each subject, as well as a unique interpretation of the contents. In this way the proposal allows a movement in the sense of contributing to the pedagogical activity in the classroom and informal theme readings.
Downloads
References
ALMEIDA, M. J. P. M. O texto de divulgação científica como recurso didático na mediação do discurso escolar relativo à ciência. In: PINTO, G. M. (Org.) Educação científica e práticas educativas. Curitiba: CRV, p. 11-23, 2010.
ARRUDA, S. et al. Charges e suas contribuições para o ensino de ciências naturais. Revista Ciências & Ideias, v. 8, n. 2, p. 165-176, ago. 2017.
BORGES, L.R. Quadrinhos: literatura gráfico-visual. 2001. Disponível em: www.eca.usp.br/nucleos/nphqeca/agaque/ano3/numero2/agaquev3n2_1.htm. Acesso em: 12 jul. 2017.
LAMPHERE, J. A.; EAST, A. E. Monsanto’s biotechnological politics: discourses of legitimation. Environmental communication, v. 11, n. 1, p. 75-89, Jul. 2017.
MARTINS, I.; NASCIMENTO, T. G.; ABREU, T. B. Clonagem na sala de aula: o exemplo do uso didático de um texto de divulgação científica. Investigações no Ensino de Ciências, v. 9, n. 1, p. 95-111, 2004.
NEVES, R. et. al. A utilização do círculo hermenêutico dialético (CHD) na construção do conceito sobre transgênicos. In: Congresso Internacional das Licenciaturas, João Pessoa. Anais [...] III Congresso Internacional das Licenciaturas. p. 1-12. 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/326402842_A_UTILIZACAO_DO_CIRCULO_HERMENEUTICO_DIALETICO_CHD_NA_CONSTRUCAO_DO_CONCEITO_SOBRE_TRANSGENICOS. Acesso em: 7 nov. 2019.
SANTOS, R. E.; VERGUEIRO, W. Histórias em quadrinho no processo de aprendizado: da teoria a prática. EccoS - Revista Científica, n. 27, p. 81-95, abr. 2012.
SANTOS, W. L. P. Educação científica na perspectiva do letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 36, p. 474-550, dez. 2007.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE GENÉTICA MÉDICA. Posição da SBGM sobre testes genéticos preditivos, 2018. Disponível em: http://www.sbgm.org.br/noticias/posicao-da-sbgm-sobre-testes-geneticos-preditivos. Acesso em: 13 nov. 2018.
SILVA, A. C., ALMEIDA, M. J. P. M. Estratégias para a coleta de informações numa pesquisa com apoio teórico-metodológico na análise de discurso. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 17, n. 3, p. 883-902, dez. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Temas em Educação e Saúde. Os artigos publicados e as referências citadas na Temas em Educação e Saúde são de inteira responsabilidade de seus autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.