Development of a child with Patau Syndrome in a Specialized Care Center in Deafblindness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v16i1.13743

Keywords:

Deafblindness, Special Education, Patau Syndrome.

Abstract

This is a follow-up field study on the evolution of cognitive and psychomotor development of a child with total congenital deafblindness and Patau Syndrome, attending at a Specialized Care Center - Deafblindness in the interior of the State of Paraná. The child was identified as AC to guarantee the identity. The objective is to describe the child's performance in 2019 based on the methodology of Jan Van Dijk used for babies with deafblindness in pre-linguistic phase. Although the literature presents us with limited possibilities for these children, it was found that the professional must believe in early and continued stimulation to benefit the child's quality of life and allow hope for families. The results of Jan Van Dijk's methodology suggest that they are effective in individual care with the child, who favor alternative communication resources.

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Author Biographies

Carla Cristine Tescaro Santos Lino, Universidade Estadual Paulista (UNESP) Marília – SP

Professora Bilíngue em SRM-Surdez, Especialista em Educação Especial Surdez/Libras, Mestra em Educação, Doutoranda em
Educação, na linha de Educação Especial no Programa de Pós-graduação na UNESP/Marília, participante do Grupo de Pesquisa
Deficiências Físicas e Sensoriais – DefSen na UNESP, campus de Marília.

Danielle Da Silva Pinheiro Wellichan, Universidade Estadual Paulista (UNESP) Marília – SP

Bibliotecária e Pedagoga, Especialista em Educação Infantil, Especial e Transtornos Globais do Desenvolvimento, Mestra em Ciência da Informação e Doutoranda em Educação, na linha de Educação Especial no Programa de Pós-graduação na UNESP/Marília, participante do Grupo de Pesquisa Deficiências Físicas e Sensoriais – DeFSen na UNESP, campus de Marília

Michelle Maia Mendonça, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP) Jacarezinho – PR

Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Jacarezinho, Paraná – Brasil. Licenciada em Pedagogia e Ciências Sociais. Especialista em Educação de Jovens e Adultos e Educação Especial. Professora de Pós-Graduação no Grupo Rhema Educação

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Published

19/06/2020

How to Cite

LINO, C. C. T. S.; WELLICHAN, D. D. S. P.; MENDONÇA, M. M. Development of a child with Patau Syndrome in a Specialized Care Center in Deafblindness. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 16, n. 1, p. 215–231, 2020. DOI: 10.26673/tes.v16i1.13743. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/13743. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência