The perception of schoolchildren about The Health Program at School assessed by drawings and narratives: a case study in Belo Horizonte
DOI:
https://doi.org/10.26673/tes.v17i00.14215Keywords:
Children narratives, Health promotion, Intersectoral collaboration, School health, Children's educationAbstract
The School Health Program is an intersectoral policy and results from work between the Ministry of Health and the Ministry of Education to expand health actions to public school students. Participating schools must include in the school pedagogical political project the themes of health activities developed in the Program, to meet the expectations of teachers and students. The topics are approached must facilitate learning and must be adapted to the student's development stages. Qualitative study carried out in 2016, with the objective of investigating the perceptions of students in relation to the activities developed by the School Health Program in Belo Horizonte, Brazil. Data collection was performed using a drawing accompanied by an oral narrative, with participants aged between six and ten years. It was possible to demonstrate that students were able to receive information and understand it, to the point of being able to reproduce it.
Downloads
References
ANGELL, C.; ALEXANDER, J.; HUNT, J. A. ‘Draw, write and tell’: A literature review and methodological development on the ‘draw and write’ research method. Journal of Early Childhood Research. v. 13, n. 1, p. 17-28, 2015. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1476718X14538592. Acesso em: 23 abr. 2017.
ARAÚJO, L. F.; TAVARES, H. M. A significação do desenho infantil e a percepção do professor. RECS. v. 2, n. 1, p. 9-17, 2011. Disponível em: http://www.sociais.ufu.br/recs/v2n1/9-17. Acesso em: 04 jan. 2018.
BONELL, C. P. et al. Theories of how the school environment impacts on student health: Systematic review and synthesis. Health Place. v. 24, p. 242-249, 2013. Disponível em: http://europepmc.org/article/med/24177419. Acesso em: 21 mar. 2018.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portal da Saúde. Programa Saúde na Escola (PSE). Política Nacional de Atenção Básica. Saúde na Escola. Caderno do Gestor do PSE. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2015. Disponível em: http://dab.saude.gov.br/portaldab/biblioteca.php?conteudo=publicacoes/caderno_gestor_pse. Acesso em: setembro de 2016.
BRASIL. Presidência da República. Decreto nº 6.286, de 5 de dezembro de 2007. Institui o Programa Saúde na Escola - PSE, e dá outras providências. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF: Poder Executivo, p. 2, 06 dez. 2007.
BUBADUÉ, R. M. et al. Análise normativa sobre a voz da criança na legislação brasileira de proteção à infância. Rev. Gaúcha Enferm., Porto Alegre, v. 37, n. 4, p. 1-9, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2016.04.58018
FARGAS, M. M. et al. Research with children: methodological issues and innovative techniques. Journal of Early Childhood Research, v. 8, n. 2, p. 175-192, 2010. DOI: https://doi.org/10.1177%2F1476718X09345412
JUNQUEIRA, L. A. P. A gestão intersetorial das políticas sociais e o terceiro setor. Saúde soc., São Paulo, v. 13, n. 1, p. 25-36, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12902004000100004
KISHIMOTO, T. M.; SANTOS, M. L. R.; BASÍLIO, D. R. Narrativas infantis: um estudo de caso em uma instituição infantil. Educação e Pesquisa., v. 33, n. 3, p. 427-444, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v33n3/a03v33n3.pdf. Acesso em: 30 mar. 2017.
KOMULAINEN, S. The ambiguity of the child’s ‘voice’ in social research. Childhood, v. 14, n. 1, p. 11-28, 2007. DOI: https://doi.org/10.1177%2F0907568207068561
LA PASTINA, C. C.; DURTE, M. L. B. Reflexões sobre desenho infantil, memória e percepção. Revista Contrapontos. Itajaí, v. 8, n. 1, p. 113-128, 2008. Disponível em: http://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/940. Acesso em: 03 maio 2017.
MINAYO, M. C. S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 621-626, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007
NATIVIDADE, M. R.; COUTINHO, M. C.; ZANELLA, A. V. Desenho na pesquisa com crianças: análise na perspectiva histórico-cultural. Contextos Clínic, São Leopoldo, v. 1, n. 1, p. 9-18, 2008. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-34822008000100002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 25 jul. 2020.
OLIVEIRA, J. P. et al. Produção de conhecimento sobre narrativas orais: contribuições para as investigações em linguagem infantil. Rev. CEFAC, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 207-214, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-18462012005000108
PEREIRA, L. T. K. O desenho infantil e a construção da significação: um estudo de caso. 2016. Disponível: https://www.researchgate.net/publication/268324355_O_desenho_infantil_e_a_construcao_da_significacao_um_estudo_de_caso_Children's_drawing_and_the_construction_of_meaning_case_study. Acesso em: 16 maio 2017.
PREFEITURA DE BELO HORIZONTE (PBH). Manual Operacional do Programa Saúde na Escola (PSE). Belo Horizonte, MG: Secretaria Municipal de Educação/Secretaria Municipal de Saúde, 2014. 72 p.
RODRIGUES, M. R. F.; QUEIROZ, S. S.; ALENCAR, H. M. Possíveis influências da elaboração de desenhos sobre narrativas infantis. Psicol. Esc. Educ. (Impr.), Campinas, v. 12, n. 1, p. 203-219, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572008000100014
SANTOS, I. G. et al. Percepção dos educadores e coordenadores de uma creche sobre processo educativo em saúde desenvolvido com abordagem multiprofissional. Rev. APS, Juiz de Fora, v. 12, n. 4, p. 409-419, 2009. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/aps/article/view/14196. Acesso em: 19 fev. 2019.
SANTOS, S. Estudo de caso: a interpretação do desenho infantil. Revista da Escola Superior de Educação de Castelo Branco, Castelo Branco (Portugal), v.1, p. 73-82, 2013. Disponível em: http://educare.ese.ipcb.pt/index.php/educare/issue/view/1/showToc. Acesso em: 14 fev. 2016.
SILVA, N. M. V.; VASCONCELOS, A. N. O self dialógico no desenho infantil. Psicol. Reflex. Crit., Porto Alegre, v. 26, n. 2, p. 346-56, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722013000200015
SILVA, D. G. V; TRENTINI, M. Narrativas como técnica de pesquisa em enfermagem. Rev. Latino-Am. Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 10, n. 3, p. 423-432, 2002. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692002000300017
SOUZA, A. A. et al. Educação e saúde na escola. Belo Horizonte: CAED-UFMG, 2011, 293 p.
SOUZA, C. F. II Circuito Batistano de Estudos Pedagógicos (CBEP). Leitura e interpretação do desenho infantil. Apostila 2. Colégio Batista, 2010. Disponível em: http://docplayer.com.br/13762810-Ii-cbep-circuito-batistano-de-estudos-pedagogicos-apostila-2-leitura-e-interpretacao-do-desenho-infantil.html. Acesso em: 22 fev. 2015.
SPYROU, S. The limits of children’s voice: from authenticity to critical, reflexive representation. Childhood, v. 18, n. 2, p. 151-165, 2011. DOI: https://doi.org/10.1177%2F0907568210387834
VYGOTSKI, L. S. La imaginación y el arte en la infancia. 4. ed. Madrid: Akal, 1998. 127 p.
WATER, T. et al. Participatory art based research with children’s to gain their perspectives on designing health care environments. Contemp Nurse, v. 53, n. 4, p. 1-18, 2017. DOI: https://doi.org/10.1080/10376178.2017.1339566
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Temas em Educação e Saúde. Os artigos publicados e as referências citadas na Temas em Educação e Saúde são de inteira responsabilidade de seus autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.