Blindness in light of body awareness

Memories of (trans)formation of a medical professor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v19i00.18359

Keywords:

Visually Impaired Persons, Memory, Formation, Body awareness

Abstract

The objective of this paper is to provide a critical, self-critical, and confessional view of these experiences enriched by emotions and passions, showcasing the significance of my professional choice as a physician and medical professor, projecting my inner self and future, as well as addressing aspects of childhood, adolescence, and adulthood that contributed to my understanding of my body, relationship with sports, school life, and friendships. I employ autobiographical sources, information from my Lattes curriculum, records of completed modules in the specialization, a statement of intentions in the selection process, personal memories, and projective elements of practices and readings. References to authors in the phenomenology of perception discussed throughout the course aid in understanding the synesthesia present in myself and in relations with others and the world, seeking, through these reflections, to project me towards future actions, living with fullness, intensity, quality of life, and purpose.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Erico Gurgel Amorim, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutor em Saúde Coletiva pela UFRN, Professor da Escola Multicampi de Ciências Médicas do Rio Grande do Norte (EMCM) da UFRN.

References

ALVES, P. C. A fenomenologia e as abordagens sistêmicas nos estudos sócio-antropológicos da doença: breve revisão crítica. Cadernos de Saúde Pública, [S.I.], v. 22, p. 1547-1554, 2006. DOI: 10.1590/S0102-311X2006000800003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/yZJWqGtsJZWmnsSzxyKTDcy . Disponível em: 10 ago. 2023.

BENJAMIN, W. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1993.

BRAGANÇA, I. F. S. Sobre o conceito de formação na abordagem (auto) biográfica. Educação, [S.I.], v. 34, n. 2, 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8700. Acesso em: 05 ago. 2023.

BRASIL. Lei n.º 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2015.

DANES-STAPLES, E.; LIEBERMAN, L. J.; RATCLIFF, J.; ROUNDS, K. Bullying experiences of individuals with visual impairment: The mitigating role of sport participation. Journal of Sport Behavior, [S.I.], v. 36, n. 4, 2013. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/233576199.pdf . Acesso em: 05 ago. 2023.

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo: Cortez; Brasília: Unesco, 1996.

FREIRE, P.; GUIMARÃES, S. Aprendendo com a própria história. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista

Brasileira de Educação, [S.I.], n. 19, p. 20-28, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 05 ago. 2023.

MELLO, A. G. Deficiência, Incapacidade e Vulnerabilidade: do capacitismo ou a preeminência capacitista e biomédica do Comitê de Ética em Pesquisa da UFSC. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 21, n. 10, p. 3265-3276, 2016. DOI: 10.1590/1413-812320152110.07792016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/J959p5hgv5TYZgWbKvspRtF/abstract/?lang=pt . Acesso em: 05 ago. 2023.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

NÓBREGA, T. P. Corporeidade e educação física: do corpo-objeto ao corpo sujeito. 3. ed. Natal: EDUFRN Editora da UFRN, 2009.

ORRÚ, S. E. A diferença como valor humano: Ensaio sobre as contribuições do pensamento de Boaventura Sousa Santos, Gilles Deleuze e Homi Bhabha para o Paradigma da Inclusão. Educação e Filosofia, [S.I.], v. 34, n. 71, p. 735-773, 2020. DOI: 10.14393/REVEDFIL.v34n71a2020-50642. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/50642. Acesso em 10 set. 2023.

PINEAU, G. Experiências de Aprendizagem e Histórias de vida. In: CARRÉ, P.; CASPAR, P. Tratado das Ciências e das Técnicas da Formação. Lisboa: Instituto Piaget, 1999.

PRADO, G. V. T.; SOLIGO, R. Memorial de formação: quando as memórias narram a história da formação. Porque escrever é fazer história: revelações, subversões, superações. Campinas: Graf, 2005.

RICOEUR, P. A memória, a história e o esquecimento. Campinas: Editora da UNICAMP, 2007.

SCHILDER, P. A imagem do corpo: as energias construtivas da psique. São Paulo: M. Fontes, 1980.

Published

30/12/2023

How to Cite

AMORIM, E. G. Blindness in light of body awareness: Memories of (trans)formation of a medical professor. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 19, n. 00, p. e023016, 2023. DOI: 10.26673/tes.v19i00.18359. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/18359. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência