Digital culture, virtual sociability and independent music in Brazil

Connections, interfaces and consumption

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47284/cdc.v23i00.16904

Keywords:

Digital culture, Virtual sociability, Consumption, Independent music in Brazil

Abstract

Based on the assumption that new technologies introduce and establish new paradigms and organizational standards, as well as socializing habits, in various domains of human existence, the present study aims to reflect, through a brief literature review, on the continuous transformations and social-economic, political, and cultural changes that humanity has undergone since the invention or emergence of new information and communication technologies. Similarly, it intends to address the innovations that have taken place in the conception, production, and enjoyment of musical works available in designated virtual environments, emphasizing the advancements that technology has brought to the independent sector, particularly in the Brazilian context. In conclusion, it is observed that the internet and its technologies have triggered the emergence of new means, pathways, and concepts for the construction of forms of sociability that encompass both co-creation and the consumption of cultural, material, and immaterial goods in real and virtual spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Vandete de Almeida, Universidade Estadual de Maringá

Licenciada em História pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL); Pós-graduada em Desenvolvimento de Sistemas para Web, Mestre e Doutoranda em História pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Atua como professora formadora e conteudista em EaD.

References

AAM MUSIC. Antonio Adolfo Music, 2020. Disponível em: https://antonioadolfomusic.com/short-bio/. Acesso em: 10 out. 2022.

ALECRIM, Emerson. MP3: o que é e como surgiu. InfoWester, 2003. Disponível em: http://www.infowester.com/histomptres.php. Acesso em: 18 abr. 2011.

AMADEU, Sergio. Economia da cultura digital. In: SAVAZONI, Rodrigo; COHN, Sergio (org.). Cultura digital.br. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2009. 312 p. Disponível em: http://www.cultura.gov.br. Acesso em: 10 ago. 2014.

ARNOULD, Eric; THOMPSON, Craig. Consumer Culture Theory (CCT): Twenty Years of Research. Journal of Consumer Research, v. 31, mar. 2005

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE MÚSICA INDEPENDENTE (ABMI). Análise de mercado da música independente no Brasil. [S. l.]: [s. n.], 2020. Disponível em: https://abmi.com.br/wp-content/uploads/2021/05/RELATORIO-ABMI-2019-2020.pdf. Acesso em: 25 abr. 2022.

BANDEIRA, Messias. Música e Cibercultura, do fonográfo ao MP3: digitalização e difusão de áudio através da Internet e a repercussão na indústria fonográfica. In: LEMOS, André, PALACIOS, Marcos (org.). Janelas do ciberespaço: comunicação e cibercultura. Porto Alegre: Editora Meridional, 2001.

BARBOSA, Karina Moritzen. A Internet e a Proliferação dos Prosumers. A Evolução dos Selos e Produtoras Independentes no Brasil. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 40., 2017, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Intercom, 4 a 9 set. 2017.

BECKER, Howard. Mundos da arte. Tradução. Luís San Payo. Revisão: Carlos Pinheiro, Raquel Mouta. atual. aum. Lisboa: Livros Horizonte, 2010. 327 p.

BENNETT, Andy; PETERSON, Richard. Introducing Music Scenes. In: Bennett, Andy; Peterson, Richard. (org.) Music Scenes: Local, Transposal, and Virtual. Nashville: Vanderbilt University Press, 2004. p. 1-15.

BLASCO, Lucia. O que é Web3, que pode transformar a internet. BBC News Mundo, 2022. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-59951952. Acesso em: 10 out. 2022.

BOURDIEU, Pierre. Esboço de uma teoria da prática. In: ORTIZ, Renato. (org.). Pierre Bourdieu: Sociologia. São Paulo: Ática, 1983. p. 46-81.

BRIGGS, Asa; PETER, Burke. Uma História Social da Mídia: de Gutenberg à Internet. Tradução: Maria Carmelita Pádua Dias; Revisão de Paulo Vaz. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2004.

CAMBRIA, Vincenzo. “Cenas musicais”: reflexões a partir da etnomusicologia. Música e Cultura, v. 10, n. 1, p. 77-93, 2017.

CASTELLS, Manuel. A Galáxia da Internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Tradução: Maria Luiza X. de A. Borges; revisão técnica, Paulo Vaz. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2003. (Coleção Interface).

CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede. A era da informação, economia, sociedade e cultura. Tradução: Roneide Venâncio Majer. São Paulo: Paz e Terra, 2000. v. 1.

CASTELLS, Manuel. Creatividad, innovación y cultura digital. Un mapa de susinteracciones. Revista Telos, n. 77, out./dez. 2008. Disponível em: https://telos.fundaciontelefonica.com/telos/articulocuaderno.asp@idarticulo=2&rev=77.htm. Acesso em: ago. 2014.

CASTELLS, Manuel. La Galaxia Internet. Barcelona: Areté, 2001. 316 p.

CASTRO, Hebe. História social. In: CARDOSO, Ciro Flamarion; VAINFAS, Ronaldo. Domínios da História: ensaios de teoria e metodologia. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

CAVALCANTI, Rodrigo César Tavares; SOUZA-LEAO, André Luiz Maranhão; MOURA, Bruno Melo. Hipsters versus posers: ruptura fânica no mundo da música indie. RAM, Rev. Almirante Mackenzie, v. 22, n. 3, eRAMG210202. 9 jun. 2021. ISSN 1678-6971. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ram/a/ykvGt4VFWnkywmcSC3t6cjS/?lang=en. Acesso em: 10 dez. 2021.

CHARTIER, Roger. Os desafios da escrita. Tradução: Fulvia M. L. Moretto. São Paulo: Editora Unesp, 2002.

FEENBERG, Andrew. Racionalização subversiva: tecnologia, poder e democracia. In: NEDER, Ricardo. (org.). Andrew Feenberg: racionalização democrática, poder e tecnologia. Brasília: Observatório do Movimento pela 177 Tecnologia Social na América Latina/Centro de Desenvolvimento Sustentável – CDS, 2010. v. 1, n. 3. Disponível em: https://extensao.milharal.org/files/2013/06/Andrew-Feenberg-Livro-Coletanea.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.

FERNÁNDEZ, Paola. Consumos culturales en América Latina y la emergencia del prosumidor: Un recorrido conceptual desde la Sociedad de la Información. Communication Papers, v. 3, n. 04, p. 87-100, 2014. Disponível em: https://raco.cat/index.php/communication/article/view/280180. Acesso em: 10 maio 2020.

FONTENELLE, Isleide Arruda. Prosumption: As Novas Articulações entre Trabalho e Consumo na Reorganização do Capital. Revista Ciências Sociais Unisinos, v. 51, p. 1-20, 2015.

FREIRE, Raquel. Primeiro CD completa 30 anos de existência; saiba como foi sua criação. TechtTudo. 1 de out. 2012. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/noticias/2012/10/o-primeiro-cd-completa-30-anos-de-existencia.ghtml. Acesso em: 10 jul. 2016.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das Culturas. l. ed. 13. reimpr. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

JALIL, Daniela Shaun. Direitos Autorais sobre a Música na Internet. São Paulo, Brasil, ago. 2004. Disponível em: http://www2.uol.com.br/direitoautoral/artigo0804b.htm. Acesso em: 10 jun. 2016.

LEMOS, André. Infraestrutura para a cultura digital. In: SAVAZONI, Rodrigo; COHN, Sergio (org.). Cultura digital.br. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2009. p. 135-149.

LEMOS, Ronaldo. Economia da cultura digital. In: SAVAZONI, Rodrigo; COHN, Sergio (org.). Cultura digital.br. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2009. p. 97-103.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. Tradução: Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993. 208 p. (Coleção Trans).

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução: Paulo Neves. São Paulo: Ed. 34, 1999. 160 p. (Coleção Trans).

MARCIANO, Carlos Eduardo; SOUZA, Felipe Assis; SOUZA, Raul Baptista. P2P Redes Par-a-Par. 2018. Disponível em: https://www.gta.ufrj.br/ensino/eel878/redes1-2018-1/trabalhos-v1/p2p/index.html. Acesso em: 10 out. 2022.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Prefácio: Néstor García Canclini; Tradução: Ronald Polito e Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.

MONTEIRO, Márcio. MP3-Demonstrativo e a cauda longa da música independente: apontamentos sobre a circulação da música independente através da internet. 2008. Disponível em: http://www.cencib.org/simposio abciber/PDFs/CC/Marcio%20Monteiro.pdf. Acesso em: jun. 2016.

MORAES, Dênis. Comunicação virtual e cidadania: movimentos sociais e políticos na Internet. 2000. Disponível em: http://www.egov.ufsc.br/portal/ sites/ default/files/anexos/16072-16073-1-PB.pdf. Acesso em: abr. 2013.

MORAES, Dênis. O capital da mídia na lógica da globalização. Ciberlegenda, n. 6, 2001. Disponível em: https://www.uff.br/?q=revista/ciberlegenda. Acesso em: jun. 2014.

NOGUEIRA, Bruno Pedrosa. Pensando a cena musical a partir dos territórios informacionais. Contemporânea, [S. l.], v. 12, n. 2, fev. 2015. DOI: 10.12957/contemporanea.2014.13007. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/contemporanea/article/view/13007>.Acesso em: 24 nov. 2019.

PINTO, Marcelo de Rezende; LARA, Jose Edson. As experiências de consumo na perspectiva da teoria da cultura do consumo: identificando possíveis interlocuções e propondo uma agenda de pesquisa. Cadernos EBAPE. BR, v. 9, n. 1, p. 37-56, 2011. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/cadernosebape/article/view/5190. Acesso em: 10 out. 2022.

POSTMAN, Neil. Tecnopólio: a rendição da cultura à tecnologia. São Paulo: Nobel, 1994.

RADFAHRER, Luli. O meio é a mediação: uma visão pós-fenomenológica da mediação datacrática. MATRIzes, São Paulo, Ano I, Fascículo 12, p. 131-153, jan./abr. 2018.

SAAD, Elizabeth; RAPOSO, João Francisco. Prosumers: Colaboradores, Cocriadores e Influenciadores. Revista Communicare, São Paulo v. 17, p. 120-130, 2017. Disponível em: https://www.academia.edu/34977096/Prosumers_colaboradores_cocriadores_e_influenciadores_Prosumers_developers_co_creators_and_influencers. Acesso em: 10 out. 2022.

SILVA, Edcarlos. All You Need Is Love – Um hino a todos os povos. Diário dos Beatles, 2014. Disponível em: https://canaldosbeatles.wordpress.com/2014/06/25/all-you-need-is-love-um-hino-a-todos-os-povos/. Acesso em: 10 out. 2022.

SODRÉ, Muniz. Eticidade, campo comunicacional e midiatização. In: MORAES, Dênis (org.). Sociedade midiatizada. Rio de Janeiro: Manuad, 2003.

TOFFLER, Alvin. A terceira onda: a morte do industrialismo e o nascimento de uma nova civilização. [The third wave]. Tradução: João Távora. 17 ed. Rio de Janeiro: Record,

491 p.

VAZ, Gil Nuno. História da Música Independente. In: Col. Tudo é História 124. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1988.

VICENTE, Eduardo. A vez dos independentes(?): um olhar sobre a produção musical independente do país. E-Compós, v. 7, 2006. DOI: 10.30962/ec.100. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/100. Acesso em: 10 out. 2022.

WINQUES, Kérley; LONGHI, Raquel Ritter. Dos meios às mediações (algorítmicas): mediação, recepção e consumo em plataformas digitais. MATRIZes, v. 16, n. 2, p. 151-172, 2022. DOI: 10.11606/issn.1982-8160.v16i2p151-172. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/183743. Acesso em: 10 out. 2022.

Published

18/07/2023