Language policies and place of spanish language in the federal institutes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/rel.v4.n1.2018.10979

Keywords:

Language policy, Basic education, Spanish, Federal Institutes.

Abstract

This article discusses the (in)visibility of the Spanish language as a curricular content in the Brazilian basic education system. In this way, this text reflects about the Brazilian linguistic policies of insertion of foreign languages in basic education, and especially of the Spanish language. Then, we will analyze how to configure the Spanish language offer in Federal Institutes of Education, Science and Technology. To do so, we use the results of a questionnaire applied to Spanish teachers. As a result, the data show that in those schools Spanish occupies a secondary space, and it is a result of a historical process of de-officialization of the teaching of languages in the basic education in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernanda Tonelli, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) Universidade Estadual Paulista (Unesp-Araraquara)

É doutoranda em Linguística e Língua Portuguesa da Universidade Estadual Paulista (Unesp-Araraquara). Possui título de Mestre em Linguística pela UFSCar e Licenciatura Plena em Letras - Português/Espanhol pela mesma instituição. Atualmente trabalha como professora de língua espanhola no Instituto Federal de São Paulo - câmpus Capivari. Foi professora de Espanhol no curso de Letras da Universidade Federal de São Carlos durante o ano de 2013. No ano acadêmico de 2014/2015, foi primary teacher de língua portuguesa na Utah State University, pelo Programa FLTA (Foreign Language Teaching Assistant), da Capes/Fulbright. Também tem experiência em projetos na área de Português Língua Materna na modalidade a distância.

References

ALMEIDA FILHO, J. C. P. de. Ontem e hoje no ensino de línguas no Brasil. In: STEVENS, C. M. T.; CAVALCANTI, M. J. (orgs.). Caminhos e colheita: ensino e pesquisa na área de inglês no Brasil. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2003.

BRASIL. Lei Nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 09 jan. 2017.

BRASIL. Lei Nº 11.161, de 05 de agosto de 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/l11161.htm. Acesso em: 09 jan. 2017.

CALVET, J. As políticas linguísticas. São Paulo: Parábola Editorial: IPOL, 2007.

FREITAS, L. M. A. de.; BARRETO, T. A. Construindo uma história: a APEERJ e o ensino de espanhol no Brasil. In: Anuario brasileño de estudios hispánicos, 2007, p. 65-69.

JAEGER, D. Língua espanhola nas escolas brasileiras, interação e política linguística: reflexões em torno da aprovação da Lei 11161/15. Revista espaço acadêmico, n. 97, jun. 2009.

RAJAGOPALAN, K. As políticas linguísticas. DELTA, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 135-139, 2008.

RODRIGUES, F. C. dos S. Língua viva, letra morta: obrigatoriedade e ensino de espanhol no arquivo jurídico e legislativo brasileiro. Tese (Doutorado em Língua Espanhola), Universidade de São Paulo, 2010.

RODRIGUES, F. C. dos S. Vão as leis onde querem os reis: antecedentes da Lei no 11.161/2005. In: BARROS, C. (org.). Dez anos da "Lei do Espanhol" (2005-2015). Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2016.

SILVA, K. A.; SANTOS, L. I. S.; JUSTINA, O. D. Entrevista com Kanavillil Rajagopalan: ponderações sobre linguística aplicada, política linguística e ensino-aprendizagem. Revista de Letras Norte@mentos – Revista de Estudos Linguísticos e Literários. Edição 08 – Estudos Linguísticos, 2011/02.

Published

17/01/2018

How to Cite

TONELLI, F. Language policies and place of spanish language in the federal institutes. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 4, n. 1, p. 43–57, 2018. DOI: 10.29051/rel.v4.n1.2018.10979. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/10979. Acesso em: 7 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos