Desenvolvimento de competência intercultural em aulas de língua estrangeira na universidade de medicina

Autores

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v8iesp.1.16921

Palavras-chave:

Linguagem para fins específicos, Competência intercultural, Universidade médica, Lingua estrangeira, Método de projeto

Resumo

Este artigo descreve a experiência de utilização do método de projeto em aulas de língua estrangeira na faculdade de medicina. A partir do exemplo da implementação do projeto "Educação Médica e Saúde no Exterior", examina-se o desenvolvimento da competência intercultural e seu papel no ensino de uma língua estrangeira. As características do desenvolvimento da competência intercultural na universidade não linguística são notadas. A participação de um especialista (professor do Departamento de Saúde Pública e Saúde) confere a este projeto um caráter interdisciplinar, além de aumentar a motivação dos alunos. Este projeto permite trabalhar quatro aspectos descritos no Quadro Europeu Comum de Referência para Línguas (CEFR): ouvir, ler, escrever e falar. O uso de autoavaliação e avaliação por pares ajuda a desenvolver o pensamento crítico e permite que os alunos melhorem seus próprios projetos. Este projeto pode ser implementado em grupos onde os alunos dominam uma língua estrangeira em diferentes níveis.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Olga Olshvang, Ural State Medical University (USMU), Yekaterinburg – Russia

Department of Foreign Languages and Translation. Associate Professor.

Referências

AGUILAR, M. Integrating intercultural competence in ESP and EMI: From theory to practice. ESP Today, v. 6, n. 1, p. 25-43, 2018. Available in: https://upcommons.upc.edu/handle/2117/125706. Access in: 17 Apr. 2021

BYRAM, M. Twenty-five years on – from cultural studies to intercultural citizenship. Language, Culture and Curriculum, v. 27, n. 3, p. 209-225, 2014. Available in: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07908318.2014.974329. Access in: 19 Feb. 2021

BYRAM, M.; GRIBKOVA, B.; STARKEY, H. Developing the intercultural dimension in language teaching. Strasbourg: Council of Europe, 2002. Available in: https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/1562524/1/Starkey_InterculturalDimensionByram.pdf. Access in: 20 Jan. 2021.

CLOUET, R. The intercultural dimension of English as an Academic Lingua Franca (EALF) in scientific Publications. Revista de Lenguas para Fines Específicos, v. 23, n. 2, p. 313-333, 2017. Available in: https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/LFE/article/view/814. Access in: 17 Jan. 2021.

CUQ, J. P.; GRUCA, I. Didactic course of French as a foreign and second language. Paris: PUG, 2003.

FANTINI, A.; TIRMIZI, A. Exploring and assessing intercultural competence. St. Louis: Washington University, 2007.

GALISSON, R. From language to culture through words. Paris: CLE International, 1991.

HOLMES, P.; O’NEILL, G. Developing and evaluating intercultural competence: Ethnographies of intercultural encounters. International Journal of Intercultural Relations, v. 36, n. 5, p. 707-718, 2012. Available in: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0147176712000508. Access in: 10 Mar. 2021.

JOHNS, A.; DUDLEY-EVANS, T. English for specific purposes: International in scope, specific in purpose. TESOL Quarterly, v. 25, n. 2, p. 297-314, 1991. Available in: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.2307/3587465. Access in: 08 Apr. 2021.

LINDNER, R. Introducing a Micro-Skills Approach to Intercultural Learning to an English for Specific Purposes Course for Students of Sociology. Scripta Manent, v. 5, n. 1-2, p. 9-24, 2010. Available in: https://scriptamanent.sdutsj.edus.si/ScriptaManent/article/view/75/61. Access in: 22 Feb. 2020.

LUKA, I. Development of Students Intercultural Competence at the Level. Polish Journal of Applied Psychology, v. 5, n. 1, p. 97-111, 2007. Available in: https://www.researchgate.net/publication/228862068_Development_of_Students'_Intercultural_Competence_at_the_Tertiary_Level. Access in: 14 Feb. 2020.

MANGIANTE, J. M.; PARPETTE, C. French for specific purposes, from the needs analysis to the development of a course. Paris: Hachette, 2004.

MCKAY, L. S. Teaching English as an International language. Oxford: Oxford University Press, v. 7, n. 1, 2002. Available in: http://www.tesl-ej.org/wordpress/issues/volume7/ej25/ej25r5/?wscr=. Access in: 11 Mar. 2021.

PORCHER, L. Foreign language teaching. Paris: Hachette, 2004.

PORCHER, L. Language learning and intercultural skills. In: DEMORGON, J.; LIPIANSKY, E. M. Guide de l'interculturel en formation. Paris: Retz, 1996.

TANG, H. V. Constructing a competence model for international professionals in the MICE industry: An analytic hierarchy process approach. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, v. 15, p. 34-49, 2014. Available in: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1473837614000124. Access in: 11 Mar. 2021.

XU, T.; YANN, L. Pedagogy of French for specific purposes in a Chinese medicine university: Research and application attempts in the third year. Synergies Chine, n. 3, p. 95-105, 2008.

ZORANYAN, M. The importance of teaching intercultural communication to ESP and BE students. IBSU Scientific Journal, v. 2, n. 1, p. 128–134, 2008. Available in: https://core.ac.uk/download/pdf/6454175.pdf. Access in: 17 Jan. 2021

Publicado

30/03/2022

Como Citar

OLSHVANG, O. . Desenvolvimento de competência intercultural em aulas de língua estrangeira na universidade de medicina. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 8, n. esp.1, p. e022010, 2022. DOI: 10.29051/el.v8iesp.1.16921. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/16921. Acesso em: 29 mar. 2024.

Edição

Seção

Artigos