(Self) reflection on a remote English class with decolonial orientation through the dialogical analysis of memes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v8i00.15160

Keywords:

Remote teaching, English language, Memes, Verb-visuality, Public school

Abstract

Under the light of the dialogical perspective of language, this paper presents a (self) reflection on a remote English class through the analysis of memes. The experience of promoting the dialog about the pandemic and the democratization of internet access with young people and adults from secondary education in a federal public school is discussed. The analysis of memes demonstrates that their verbal language responds creatively to images of scenes from a Brazilian soap opera and a Hollywood film, denouncing the lack of the democratization of internet access through humor and irony. It is concluded that the reading of memes in English class for young people and adults can both promote reflection on the expressive resources that constitute these texts and demand from students’ responses to the discourses about internet access in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Samuel de Carvalho Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Mossoró/Natal – RN – Brasil

Professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino (POSENSINO). Doutor em Linguística (UFC).

References

ALVES, W. M.; SILVA, F. V.; BESSA, J. C. R. Projeto interdisciplinar e desenvolvimento da aprendizagem na EJA em tempos de COVID-19: Uma análise crítico-reflexiva. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 46, n. 85, p. 180-192, jan./abr. 2021. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/15765. Acesso em: 25 maio 2021.

ANJOS, F. A. Ensinar e aprender inglês e a descentralização do falante nativo. EntreLínguas, Araraquara, v. 5, n. 1, p. 57-62, jan./jun. 2019. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/12603/8369. Acesso em: 25 maio 2021.

ARRUDA, R. B. L.; ARRUDA, M. R. S. R.; ARAÚJO, A. D. A construção de sentidos em memes na perspectiva da prática social e da multimodalidade discursiva. PERcursos Linguísticos, v. 7, n. 16, p. 155–171, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/17737. Acesso em: 25 maio 2021.

BAKHTIN, M. Teoria do romance I: A estilística. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 2015.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. 1. ed.São Paulo: Editora 34, 2016.

BASTOS, R. L. G.; LIMA, S. C. Narrativas de aprendizagem de inglês em tempos de pandemia. In: OLIVEIRA, K. C. C. et al. (org.). Reflexões sobre o ensino de línguas e literatura, formação docente e material didático. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020.

BOA SORTE, P.; SANTOS, J. C. A. Memes em aulas de língua inglesa. Revista Educação em Questão, Natal, v. 58, n. 55, p. 1-19, e-18439, jan./mar. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18439. Acesso em: 25 maio 2021.

BRAIT, B. (org.). Bakhtin: conceitos-chave. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2017.

BRAIT, B. (org.). Bakhtin: outros conceitos-chave. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2016.

BRAIT, B. Análise e teoria do discurso. In: BRAIT, B. (org.). Bakhtin: Outros conceitos-chave. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2016. p. 9-31.

BRAIT, B. Olhar e ler: Verbo-visualidade em perspectiva dialógica. BAKHTINIANA, v. 8, n. 2, p. 43-66, 2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/16568. Acesso em: 20 maio 2021.

BRASIL. Base Nacional Curricular Comum: Versão final. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 26 maio 2020.

DANTAS, S. G. M.; LIMA, S. C. Online Collaborative Writing in English at the Federal Institute of Rio Grande do Norte: Some quantitative data on student participation in integrated secondary education. Leia Escola, v. 21, p. 27-42, 2021. Disponível em: http://revistas.ufcg.edu.br/ch/index.php/Leia/article/view/1876. Acesso em: 06 jan. 2022.

LIMA, S. C. Ensino de inglês na escola pública em perspectiva INdisciplinar e dialógica. Revista da Anpoll, v. 52, n. 2, p. 138–156, 2021. Disponível em: https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1556. Acesso em: 6 jan. 2022.

FERREIRA, M. L.; PESCE, L. Memes na sala de aula de língua inglesa: Vivências formativas em uma educação ciberativista. Revista Teias, v. 20, p. 131-147, nov. 2019. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/42779. Acesso em: 22 maio 2021.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 67. ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GRAMSCI, A. Selections from the prison notebooks. New York: International Publishers, 1971.

KUMARAVADIVELU, B. The Decolonial Option in English Teaching: Can the Subaltern Act? Tesol Quarterly, v. 50, n. 1, p. 66-85, 2016. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/tesq.202. Acesso em: 25 maio 2021.

LIMA, S. C.; MENDES, E. S. S. Whatsapp e fake news no ensino de língua inglesa em uma escola pública do interior do estado do Ceará. Texto Livre, v. 13, p. 182-200, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24889. Acesso em: 06 jan. 2022.

MEME GENERATOR. Meme sobre acesso à internet. Meme Generator, 2021. Disponível em: http://memegenerator.net/eu-sou-rica/images/popular/alltime/page/6. Acesso em: 03 abr. 2021.

MIGNOLO, W. Delinking: The rhetoric of modernity, the logic of coloniality and the grammar of de-coloniality. In: MIGNOLO, W.; Escobar, A. (eds.). Globalization and the decolonial option. New York: Routledge, 2010.

PAES, F. C. O.; FREITAS, S. S. Trabalho docente em tempos de isolamento social: Uma análise da percepção do uso das tecnologias digitais por professores da educação básica pública. Revista Linguagem em Foco, v. 12, n. 2, p. 129–149, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/4050. Acesso em: 2 abr. 2021.

PANDOMONIUM. Meme sobre Internet access. Pinterest, 2021. Disponível em: https://www.pinterest.es/pin/60094976260243060/. Acesso em: 03 abr. 2021.

RAJAGOPALAN, K. Política de ensino de línguas no Brasil: História e reflexões prospectivas. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Linguística aplicada na modernidade recente: Festschrift para Antonieta Celani. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2013.

ROHLING, N. A pesquisa qualitativa e análise dialógica do discurso: caminhos possíveis. Cadernos de Linguagem e Sociedade, n. 15, v. 2, p. 44-60, 2014. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/7561. Acesso em: 2 abr. 2021.

SANTOS, S. M. A. O método da autoetnografia na pesquisa sociológica: atores, perspectivas e desafios. Plural - Revista de Ciências Sociais/USP, v. 24, n. 1, p. 214-241, 2017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/plural/article/view/113972. Acesso em: 6 jan. 2022.

VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2018.

XAVIER, A. D.; OLIVEIRA, S. B.; SOUZA, E. L. M. A Construção de memes como ferramenta de ensino da língua inglesa. Periferia, v. 11, n. 1, p. 140-161, jan./abr. 2019. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/view/36440/28111. Acesso em: 22 maio 2021.

Published

30/03/2022

How to Cite

LIMA, S. de C. . (Self) reflection on a remote English class with decolonial orientation through the dialogical analysis of memes. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 8, n. 00, p. e022039, 2022. DOI: 10.29051/el.v8i00.15160. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/15160. Acesso em: 21 nov. 2024.