Compulsory miseducation, by Paul Goodman
DOI:
https://doi.org/10.29373/semaspas.v6.n2.2017.11196Keywords:
Miseducation. Formal education. School.Abstract
This paper, written as an essay, seeks to recover elements that help to reflect the massification on which tends to operate the school education system. Specifically, it rests on the ideas of an American book, published by Paul Goodman in the 1960s, called "compulsory miseducation". It is believed that the criticisms brought by the author, over fifty years ago, are still valid and deserve to be discussed in the current school context.
Downloads
References
AYLWARD, J. The contributions of Paul Goodman to the clinical, social, and political implications of boundary disturbances. Gestalt Review, v. 3, n. 2, p. 107-18, 1999.
BELMINO, M. C. de B. Paul Goodman e o problema da natureza humana a partir de uma leitura “gestáltica”: desdobramentos para o campo da política e da educação anarquista. Revista IGT na Rede, v. 13, n. 25, p. 234–252, 2016. ISSN: 1807-2526.
BLAKE, C. N. Paul Goodman: anarchist and patriot. Raritan: a quarterly review, p. 20-33, 2012.
GOODMAN, P. Ser queer. Trad. Chico Moreira Guedes. Bagoas, Natal, v. 6, n. 7, p. 32-41, 2012.
GOODMAN, Paul. Compulsory Miseducation. U.K.: Horizon Press: 1964.
FORTUNATO, I. Três saberes pedagógicos na e para a formação de professores. In: SHIGUNOV NETO, A.; FORTUNATO, I. (org.). Saberes Pedagógicos: perspectivas & tendências. São Paulo: Edições Hipótese, 2018. p. 82-96.
FORTUNATO, I. Aprendendo com Célestin Freinet: o passado ainda é presente. Tendéncias Pedagogicas, Madrid, n. 27, p. 251-258, 2016a.
FORTUNATO, I. 50 anos sem Célestin Freinet, 500 anos de retrocesso das práticas escolares. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Granada (Espanha) v. 7, n. 1, p. 174-181, 2016b.
FORTUNATO, I. Ainda é preciso ter Cuidado, Escola?! InterScience Place, Campo dos Goytacazes, v. 11, n. 2, p. 86-95, 2016c.
FORTUNATO, I.; PENTEADO, C. L. de C. Educomunicação, ou contra a concorrência desleal entre educação e a mídia do espetáculo. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 17, p. 377-393, 2015.
FRIEDENBERG, E. Z. Paul Goodman. Prospects: the quarterly review of comparative education, Paris, v. XXIII, n. 3/4, p. 575-595, 1994.
HERRAN, A. de la.; FORTUNATO, I. La clave de la educación no está en las nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Acta scientiarum. Education, Maringá, v. 39, n. 3, p. 311-317, 2017.
IILICH, I. Sociedade sem escolas. 7ª ed. Rio de Janeiro: Vozes, 1985.
KAMINSKY, J. S. Paul Goodman, 30 years latter: Growing Up Absurd; Compulsory Mis-education, and the Community of Scholars; and The New Reformation – a retrospective. Teachers College Record, New York, v. 108, n. 7, p. 1339-1361, 2006.
NEILL, A. S. Um mestre contra o mundo: o fracasso que floriu numa nova escola. São Paulo: IBRASA, 1978.
TERRA, C. N.; CUNHA, C. R.; FORTUNATO, I. “Deseducação”: análise crítica da primeira parte do livro Compulsory Miseducation. II Encontro de Práticas Pedagógicas. Itapetininga: Anais... 2016.