Development and influence of the montessori method in teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29373/sas.v10i00.15803

Keywords:

Playful learning, Educational theories, Teaching methodology, Childhood, Collaborative learning

Abstract

This article has the objective of discussing the importance of Maria Montessori’s observational method for children’s development in regards to education. A comparison between the doctor and educator’s biography and her theories about development during childhood was made, taking into consideration her practical experiments, such as the Casa dei Bambini. The core of this study is summarized by the recovery of the innovations of the Montessori method, demonstrating its importance to the transformation of teaching, respecting children’s evolutionary phases, all of which has kept her theory present even in present times, with collaborative learning and Montessori schools around the world. The results of this article show the social nature of the transformations made by the Italian researcher, whose life was dedicated to teaching special needs and low-income children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Inês Batista Campos, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo – SP

Professora do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas (DLCV). Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (PUC-SP).

Giovana Naime de Paula Xavier, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo – SP

Graduanda do curso de Bacharelado e Licenciatura em Letras Português/Inglês, Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas (DLCV).

References

ALMEIDA, T. D. Montessori: O tempo o faz cada vez mais atual. Perspectiva, v. 1, n. 2, p. 9-19, 1984.

DISERÓ, B. Método montessoriano tem alta no número de adeptos no Brasil. Agência Universitária de Notícias (AUN) – USP, São Paulo, 04 jul. 2018. Disponível em: http://aun.webhostusp.sti.usp.br/index.php/2018/07/04/metodo-montessoriano-tem-alta-no-numero-de-adeptos-no-brasil/. Acesso em: 08 set. 2021.

FERRARI, M. Maria Montessori, a médica que valorizou o aluno. Nova Escola, 01 out. 2008. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/459/medica-valorizou-aluno#. Acesso em: 10 ago. 2021. 4.

MELHOR ESCOLA. Confira a lista das escolas Montessori no Brasil. São Paulo, s.d. Disponível em: https://www.melhorescola.com.br/artigos/confira-a-lista-das-escolas-montessori-no-brasil. Acesso em: 08 set. 2021.

MONTESSORI, M. Pedagogia científica: a descoberta da criança. Trad. Aury Azelio Brunetti. São Paulo: Flamboyant, 1965.

MONTESSORI, M. A criança. Trad. Luiz Horácio da Matta. 2. ed. Rio de Janeiro: Nórdica, s/d.

RÖHRS, H. Maria Montessori. Trad. Danilo Di Manno de Almeida, Maria Leila Alves. Recife: Massangana, 2010.

SALOMÃO, G. Maria Montessori: Biografia. Lar Montessori, 2021. Disponível em: https://larmontessori.com/maria-montessori-biografia-2/. Acesso em: 08 jun. 2021.

TORRES, P. L.; IRALA, E. A. Aprendizagem Colaborativa: Teoria e Prática. Programa Agrinho, Paraná, 2014. Disponível em: https://www.agrinho.com.br/site/wp-content/uploads/2014/09/2_03_Aprendizagem-colaborativa.pdf. Acesso em: 10 ago. 2021.

Published

29/12/2021

How to Cite

CAMPOS, M. I. B.; XAVIER, G. N. de P. Development and influence of the montessori method in teaching. Revista Sem Aspas , Araraquara, v. 10, n. 00, p. e021017, 2021. DOI: 10.29373/sas.v10i00.15803. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/semaspas/article/view/15803. Acesso em: 22 dec. 2024.