The integral formation of the human

A perspective according to Kerschensteiner

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29373/sas.v12i00.17645

Keywords:

Kerschensteiner, Work school, Formation, Praxis, Active Education

Abstract

Georg Kerschensteiner advocated creating labor schools and educational reform to establish an active and practical education system. To analyze these general concepts, this article follows a chronological path of Kerschensteiner's formation and explores the influences he received from Johann Pestalozzi, John Dewey, and Eduard Spranger, which are essential to understanding Kerschensteiner's thought. Thus, albeit briefly, it demonstrates the inferential reception of his writings in Brazil by Fernando de Azevedo and, in a case study, by the educational reform that took place in Pelotas – RS, in 1924. Through such analysis, it is possible to understand the reasons behind Kerschensteiner's advocacy for practical education and its necessity for forming well-rounded individuals capable of producing and living in society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vitor Nicolau Palomo Garcia, Universidade de São Paulo

Graduando de Filosofia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (FFLCH/USP).

Juliana de Souza Silva, Universidade de São Paulo

Doutora e docente colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE/USP).

References

DEWEY, J. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. 3. ed. São Paulo: Nacional, 1959.

HILGENHEGER, N. Johann Herbart. Tradução: José Eustáquio Romão. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

KANT, I. Metafísica dos Costumes. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

KERSCHENSTEINER, G. Alma do educador e o problema da formação do professor. Angra dos Reis, RJ: Atlântida, 1934.

KERSCHENSTEINER, G. Essência e valor do ensino scientifico-natural. Rio de Janeiro: Athena, 1927.

MEIRELES, C. Kerschensteiner. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, 17 jan. 1932.

PENNA, M. L. Fernando de Azevedo. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

PERES, E. T.; CARDOSO, A. A. A criação da seção Pelotense da Associação Brasileira de Educação (ABE) e suas primeiras ações no campo educacional. Revista História da Educação, v. 9, n. 17, p. 51–68, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/29200. Acesso em: 26 set. 2023.

RÖHRS, H. Georg Kerschensteiner. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

SOËTARD, M. Johann Pestalozzi. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

TEIXEIRA, A.; WESTBROOK, R. B. John Dewey. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

Published

30/11/2023

How to Cite

GARCIA, V. N. P.; SILVA, J. de S. The integral formation of the human: A perspective according to Kerschensteiner. Revista Sem Aspas , Araraquara, v. 12, n. 00, p. e023013, 2023. DOI: 10.29373/sas.v12i00.17645. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/semaspas/article/view/17645. Acesso em: 26 dec. 2024.

Most read articles by the same author(s)