Managerialism and evaluation of teacher training policies: the strength of socially referred indicators

Authors

  • Maria Inês Bonfim
  • Valéria Morgana Goulart

DOI:

https://doi.org/10.26673/rtes.v13.n2.jul-dez.2017.10677

Keywords:

Evaluation of Public Policies. Teacher training. Managerialism.

Abstract

This paper presents, in a comprehensive way, the theoretical and methodological options of an alternative evaluation experience in the area of teacher training with the use of methodologies and characteristics distinct from the hegemonic proposals developed within the scope of the Brazilian State, now. It seeks to reflect on research challenges in the field of public policies, problematizing possibilities of rupture with the managerialism ideology, which promotes methodological rigidity, through technical and pragmatic evaluation indicators. The study questions the possibilities of escaping productivity indicators in the evaluation of public policies of teacher education, without losing the necessary rigor in the evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AFONSO, A. J. G. Avaliação educacional: regulação e emancipação: para uma sociologia das políticas avaliativas contemporâneas. São Paulo: Cortez, 2009.

BALL, S. J. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo sem Fronteiras, v.1, n.2, pp.99-116, Jul/Dez 2001.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1979.

BOMFIM, M. I.; GOULART, V. M. P.; OLIVEIRA, L. Z. Formação docente na área da saúde: avaliação, questões e tensões. Interface, Botucatu, 18(51):749-58, 2014.

BOURDIEU, P.; WACQAUNT, L. Una invitación a la sociología reflexiva. Buenos Aires: Siglo Argentino Editores, 2012.

FIOCRUZ/ENSP. Indicadores de qualidade social da avaliação da Formação Docente. BOMFIM, M. I.; RUMMERT, S. Rio de Janeiro, RJ: Fundação Oswaldo Cruz; Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, 2010.

HOUSE, E. R. Tendencias en evaluation. Revista de Educacion. Ministerio de Educación, Cultura y Desporte, 299, 43-55, 1992.

LIMA, L. C. Aprender para ganhar, conhecer para competir: sobre a subordinação na sociedade da aprendizagem. São Paulo: Cortez, 2012.

MINAYO, Maria Cecília (Org.) Avaliação por triangulação de métodos: abordagens de programas sociais. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2005.

NEWMAN, J.; CLARKE, J. Gerencialismo. Educ. Real., Porto Alegre, v. 37, n. 2, p. 353-381, maio/ago. 2012.

PISTRAK, M. M. Fundamentos da escola do trabalho. São Paulo: Expressão Popular, 2000.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. Campinas: Autores Associados, 2000.

SHIROMA, E. O. Política de Profissionalização Aprimoramento ou Desintelectualização do Professor? Intermeio: revista do Mestrado em Educação, Campo Grande, MS, v. 9, n. 17, p. 64-83, 2003.

WACQUANT, L. Hacia uma praxeologia social: la estrutura y la lógica de la sociologia de Bourdieu. In: BOURDIEU, P.; WACQAUNT, L. Una invitación a la sociología reflexiva. Buenos Aires: Siglo Argentino Editor, 2012.

Published

22/11/2017

How to Cite

BONFIM, M. I.; GOULART, V. M. Managerialism and evaluation of teacher training policies: the strength of socially referred indicators. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 13, n. 2, p. 286–300, 2017. DOI: 10.26673/rtes.v13.n2.jul-dez.2017.10677. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/10677. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação