Training of hospital class of teachers in mental health as a result of existential action research
DOI:
https://doi.org/10.26673/rtes.v13.n2.jul-dez.2017.10680Keywords:
Hospital Class. Teacher training. Mental health. Research-action.Abstract
This study aims to investigate the health of the hospital class teacher in the state department of education in Goiás. The methodology used was existential research-action. As a result of the field research, a training course in mental health was proposed in partnership with the actors and authors of the research with the teachers of the Nucleus of Hospital Educational Attendance, using the Problem-Based Learning (PBL) method, a pedagogical strategy of problem-based learning that focuses on student-centered learning. The effective, collaborative and engaged participation of authors and actors in the research brought, as a result, theoretical and methodological insights on the proposed theme. Reflection on the difficulties in attending cases involving mental disorder, greater knowledge about mental illness and its reflexes on behavior, clarification on action procedures and construction of referral protocols.
Downloads
References
ALVES, W. F.; SOARES JÚNIOR, N. E. A noção de qualificação do trabalho nas pesquisas em educação: uma análise da produção acadêmica do GT Trabalho e Educação / ANPEd. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 24, n. 1, p. 67-83, jan-abr, 2015.
BARBIER, R. A pesquisa-ação. Brasília: Liber Livro Editora, 2002.
BARROS, A. S. S. Contribuições da educação profissional em saúde à formação para o trabalho em classes hospitalares. Cad. CEDES, Campinas, v. 27, n. 73, p. 257-278, dez. 2007.
BERBEL, N. A. N. A problematização e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos? Interface: Comunicação, Saúde, Educação, v.2, n.2, 1998.
BRANCO, R. F. G. R. Capacitação de professores de Classe Hospitalar em relação professor-aluno/paciente na perspectiva balintiana. 2008. 180 f. Tese (Programa de Pós-Graduação em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia.
BRANCO, R. F. G. R. O ensino na perspectiva dos Grupos Balint: um espaço de reflexão sobre o encontro do estudante de Medicina com o seu paciente. 2001. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia.
BRASIL. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Resolução CNE/CBE nº 02 de 11 de setembro de 2001. Diário Oficial da União, n. 177, Seção 1E de 14/09/01, pp.39-40. Brasília: Imprensa Oficial.
BRASIL. Ministério da Educação. Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Secretaria de Educação Especial. Brasília: MEC/SEESP, 2002.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 1.823, de 23 de agosto de 2012. Institui a Política Nacional de Saúde do Trabalhador e da Trabalhadora. Brasília.
CABRAL, H. S. R.; ALMEIDA, K. V. G. Problem Based Learning: aprendizagem baseada em problemas. Revista Interfaces: Saúde, Humanas e Tecnologia, ano 2, v. 2, Número Especial, Faculdade Leão Sampaio, jun. 2012.
FOUCAULT, M. História da loucura. São Paulo. Ed. Perspectiva, 1987.
PERRENOUD, P. A prática reflexiva no ofício de professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Atmed, 2002.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo. Ed. Cortez. 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Temas em Educação e Saúde. Os artigos publicados e as referências citadas na Temas em Educação e Saúde são de inteira responsabilidade de seus autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.