Social representation of pedagogical innovation by teachers of basic educacion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/rtes.v14.n1.2018.11206

Keywords:

Social representations, Pedagogical innovation, Teaching practices, Basic education.

Abstract

Legislation and public policies for Education, rather than opening the space for innovation in pedagogical practices, places it as a primary factor for the improvement in Education in Brazil. However, one cannot speak of innovation in this field, without looking at the teacher, who is fundamental in this field. Having the teacher as a fundamental agent in Education, it is necessary to be attentive to their professional practice. The literature points to a gap between what is said about innovation and what is actually done by teachers. In general, there is a desire to innovate, but this does not appear in teaching practices. Thus, discourses sustain ideas that are incompatible with educational contexts, generating an abyss between what is sought and what is realized. The objective of this study was to investigate with the teachers of Basic Education, the social representations regarding Pedagogical Innovation. The research was carried out taking the procedural approach of Theory of Social Representations, as a theoretical-methodological reference. Ten Basic Education teachers contributed to the research. Semi-structured interviews and non-participant observation were used, interviews were analyzed using the Argumentative Strategy Model (MEA). It was verified that their representations are aimed at: change, improve, and differentiate and novelty and anchor themselves in: new technologies and constructivism, elements from their initial formation. It was concluded that the participating subjects see Pedagogical Innovation as something external to themselves and sometimes distant. They relate the term to technology, do not perceive themselves as subjects that promote innovation and present several obstacles to an innovative pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvio Duarte Domingos, Universidade Estácio de Sá

Docente do Curso Superior em Design de Moda.

References

ALVES-MAZZOTTI, A. J. Representação do trabalho do professor das séries iniciais: a produção do sentido de “dedicação”. R. bras. Est. pedag, Brasília, v. 89, p. 522-534, set./dez. 2008.

BEHRENS, M. A.O paradigma emergente e a prática pedagógica. Curitiba: Champagnat, 1999. 131 p.

BOLZAN, D. P. V. A construção do conhecimento pedagógico compartilhado:reflexões sobre o papel do Professor universitário. In:anais da V ANPED Sul, Curitiba, PR, p. 1-15, 2004. Disponivel em: . Acesso em: 14 abr. 2017.

BRAGANÇA, I. F. D. S.; MOREIRA, L. C. P. Formação e profissionalização docente no Brasil: instituições, práticas educativas e História. Revista Eletrônica Pesquiseduca, p. 43-62, 2013. Disponivel em: <http://www.reyc.org/articulo.oa?id=189115658006>. Acesso em: 10 jun. 2017.

CABRAL NETO, A.; CASTRO, A. M. D. A. Gestão Educacional na América Latina: delineamentos e desafios para os sistemas de ensino. In: EYNG, A. M.; GISI, M. L.(Org.). Política e gestão da educação superior: desafios e perspectivas. Ijui: Unijui, 2007.

CÂNDIDO, F. Francineide. Aprendizagem significativa em uma sala de apoio aos alunos do Ensino Fundamental: um olhar sobre as práticas pedagógicas. Dissertação apresentada, mas não publicada. UMa. Funchal, Portugal. 2013.

CAMPOS, P. H. O dilema dos "herdeiros de Durkheim": classes, grupos ou instituições? In: E. M. Q. O. Chamon; P. A. Guareschi; & P. H. F. Campos (Org.). Textos e debates em representações sociais. Porto Alegre: ABRAPSO: [s.n.], 2014.

CASTRO, M. R.; BOLITE FRANT, J. Modelo da estratégia argumentativa. Curitiba: UFPR, 2011.

DIAS SOBRINHO, J. Democratização, qualidade e crise da educação superior: faces da exclusão e limites da inclusão. Educ. Soc. Campinas, v. 31, n. 113, p. 1223-1245, out.-dez. 2010. Disponível em . Acesso em: 20 maio 2017.

DINIZ-PEREIRA, J. E. O ovo ou a galinha: a crise da profissão docente e a aparente falta de perspectiva para a educação brasileira. R. bras. Est. pedag. Brasília, v. 92, n. 230, p. 34-51, jan./abr 2011. Disponivel em: <http://www.emaberto.inep.gov.br/index.php/RBEP/article/viewFile/1772/1380>. Acesso em: 20 maio 2017.

DOLL JR, W. E. Os remanescentes do currículo. In: Currículo: uma perspectiva pós- moderna. Porto Alegre: ArtMed, 2002. (p.55-72).

DOMINGOS, S. D. CASTRO M. R. Representações sociais de professores formadores sobre a prática de professores da Educação Básica. Rev. educ. PUC-Camp., Campinas, 22(2):299-315, maio/ago., 2017. Disponível em:. Acesso em: 20 jun. 2017.

FINO, C. (2008) Inovação Pedagógica: Significado e Campo (de Investigação). In: MENDONÇA, A.; BENTO, A. (Orgs.). Educação em Tempo de Mudança. (p. 277-287). MadeiraCIE: Grafimadeira.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 1977.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1987.

GATTI, B. A.; NUNES, M. M. Formação de professores para o ensino fundamental: estudo de currículos das licenciaturas em pedagogia, língua portuguesa, matemática e ciências biológicas. São Paulo: FCC/DPE: [s.n.], v. 29, 2009.

GARCIA, P. S. um estudo sobre a inovação como estratégia de formação contínua de professores ciências. In: VII ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS. Anais.... ABRAPEC: Florianópolis, 2009.

GOUVEIA, M. F. B. P. Gestão flexível do currículo rumo à diferenciação pedagógica. Contributos para a promoção de aprendizagens significativas.Tese apresentada à Universidade da Madeira. Funchal: 2012.

JODELET, D. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. (Org.). As Representações sociais. Rio de Janeiro: Eduerj, 1990.

KUHN, T. S. The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: Universisty of Chicago Press.

LAVE, J. & WENGER, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge: Cambridge University Press.

LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora?: novas exigências educacionais e profissão docente. 10. ed. São Paulo, SP: Cortez, 2007.

LIMA, R. D. C. P.; FERNANDES, M. C. D. S. G.; GONÇALVES, M. F. C. Representações sociais de alunas de Pedagogia sobre o trabalho docente: estágio e experiência. NUANCES: Estudos sobre Educação, v. 16, n. 17, 2011.

LÜDKE, M.; BOING, L. A. Do trabalho à formação de professores. Cadernos de pesquisa, v. 42, n. 146, p. 428-451, maio/ago. 2012.

MELO, M. S. T. Inovações pedagógicas no currículo dos cursos de formação de profissionais de educação física: contribuições teórico-metodológicas da prática pedagógica. Tese de doutorado, Universidade Federal de Pernambuco, 2007.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986. 119 p.

MOSCOVICI, S. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. Revisão técnica de Edgar de Assis Carvalho. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.

NOGARO, A. BATTESTIN, C. Sentidos e Cotornos da Inovação na Educação. Holos, Ano 32, v. 2, 2016.

PERELMAN, C. O império retórico: retórica e argumentação. Rio de Janeiro, RJ: J Vrin, 2007.

PERELMAN, C.; OLBRECHTS–TYTECA, L. Traité de l'argumentation. Bruxelles :Editions de l'Université de Bruxelles, 1992.

ROCHA, H. O. Programa Ensino Médio Inovador - ProEMI no Maranhão: necessidades formativas de professores e práticas pedagógicas inovadoras em escolas públicas de São Luís. Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Norte. 2016.

SÁ, C. P. A construção do objeto de pesquisa em representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1998.

SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, Campinas, jan. 2009. Disponivel em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf>. Acesso em: 14 abr. 2017.

SAVIANI, D. A Filosofia da Educação e o problema da inovação em educação. In: GARCIA, W.E. (Org.) Inovação educacional no Brasil. S. Paulo: Cortez, 1980.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

TEDESCO, J. C; FANFANI, E. T. Nuevos maestros para nuevos estudiantes. In: PEARLMAN, M (Org.). Maestros en América Latina: nuevas perspectivas sobre su Formación y Desempeno. Washington: Preal, p. 67-96, 2004.

TEIXEIRA, C. M. F. Inovar é preciso: concepções de inovação em educação dos programas Proinfo, Enlaces e Educar. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de PósGraduação em Educação. Universidade do Estado de Santa Catarina, 2010

TOFFLER, Alvin. Choque do futuro. Lisboa: Edição Livros do Brasil, 1970.

VEIGA, I. P. A. Inovações e projeto político-pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória? Cad. Cedes, Campinas, v. 23, n. 61, p. 267-281, dezembro 2003.

Published

16/01/2018

How to Cite

DOMINGOS, S. D.; CASTRO, M. R. de. Social representation of pedagogical innovation by teachers of basic educacion. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 14, n. 1, p. 98–120, 2018. DOI: 10.26673/rtes.v14.n1.2018.11206. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/11206. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação