Intertwined discussion: sexuality and (de)construction of gender identify and expression

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v15i2.13048

Keywords:

Genre, Media, Sexuality, Health, Society

Abstract

From a theoretical-critical perspective, this paper discusses the construction of gender roles in society from the inter/transdisciplinarity between the content conveyed by Eleonore Pourriat's film “I am not an easy man” and the sociological assumptions of Pierre Bourdieu's studies, evidenced in the book “Masculine Domination”. The textures of the text turn to a presentation to the reader about concepts of “sex”, “sexuality” and “gender identity/expression”. The discussions lead to analyzes that reveal that there are mechanisms of social reproduction that are little perceived by the dominated, including the media, when it is observed that the descriptions of the synopses of the films reveal signs of maintenance of male domination. Finally, it is noteworthy that film narratives are of great value in interconnecting fields of human knowledge and allowing inter/transdisciplinary discussions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lais Oliva Donida, UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina

Graduada em Fonoadiologia, mestre e doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal de Santa Catarina. Participa do Grupo de Estudos em Linguagem, Cognição e Educação (GELCE/UFSC). É integrante do Núcleo de Estudos em Linguística Aplicada (NELA/UFSC).

Sandra Pottmeier, UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina

é graduada em Letras (Língua Portuguesa/Língua Inglesa e Respectivas Literaturas) pela Universidade Regional de Blumenau (2002). Especialista em Metodologia do Ensino de Língua Inglesa pela Universidade Internacional de Curitiba (2006); Gestão Escolar pela Universidade Castelo Branco (2007); Mídias em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande (2009); Educação a Distância: Gestão e Tutoria pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2013); Educação, Pobreza e Desigualdade Social pela Universidade Federal de Santa Catarina (2016); Metodologia de Ensino de Língua Portuguesa e Literatura pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2017); Linguagens e Educação a Distância pela Universidade Federal de Santa Catarina (2019). Mestre em Educação pela Universidade Regional de Blumenau (2010). Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal de Santa Catarina. Participa do Grupo de Estudos em Linguagem, Cognição e Educação (GELCE/UFSC). É integrante do Núcleo de Estudos em Linguística Aplicada (NELA/UFSC). Docente concursada na SED/SC, lotada na Escola de Educação Básica Padre José Maurício, município de Blumenau/SC. Atua na área da Educação, com ênfase em Linguística Aplicada nos seguintes temas: leitura, letramentos, formação de professores, educação básica, educação superior, tecnologias.

 

References

BALLA, C. de B. Mídia e Educação: Representações culturais de professoras e professores da educação básica. Orientadora: Denise Rosana da Silva Moraes. 2016. 117 f. Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar Mestrado e Doutorado em Sociedade, Cultura e Fronteiras, Universidade do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu, 2016. Disponível em: http://tede.unioeste.br/bitstream/tede/2940/5/Cristiane_Balla_2016.pdf. Acesso em: 15 out. 2019.

BOURDIEU, P. Sociologia. ORTIZ, R.; FERNANDES, F. (org.). São Paulo: Ática, 1994.

BOURDIEU, P. A dominação masculina: A condição feminina e a violência simbólica. Editora: BestBolso, 2017.

COSTA, M. V.; SILVEIRA, R. H.; SOMMER, L. H. S. Estudos culturais, educação e pedagogia. Revista Brasileira de Educação, p. 36-61, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n23/n23a03. Acesso em: 15 out. 2019.

FILMOW. Eu não sou um homem fácil. Disponível em: https://filmow.com/eu-nao-sou-um-homem-facil-t244267. Acesso em: 18 jun. 2018.

LOURO, G. L. A construção social das diferenças. In: LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 6. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, p. 57-87, 1997. Disponível em: https://bibliotecaonlinedahisfj.files.wordpress.com/2015/03/genero-sexualidade-e-educacao-guacira-lopes-louro.pdf. Acesso em: 06 out. 2019.

MELO, S. M. M. de (Org), et. al. Educação e sexualidade. Caderno pedagógico. 2. ed. rev. Florianópolis: UDESC/CEAD/UAB, 2011. Disponível em: https://www.udesc.br/arquivos/cead/documentos/Caderno_Pedag_gico_Educa__o_e_Sexualidade___CEAD_UDESC_15508548474075_1217.pdf. Acesso em: 13 de out. 2019.

MOTTA, J. I. J. Sexualidades e políticas públicas: uma abordagem queer para tempos de crise democrática. Saúde-debate, Rio de Janeiro, v. 40, n. spe, p. 73-86, dec. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-11042016000500073&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 03 set. 2019.

NETFLIX. Eu não sou um homem fácil. 2018. Disponível em: https://www.netflix.com/br/title/80175421. Acesso em: 18 jun. 2018.

OLIVEIRA, M. L. C. de O.; OLIVEIRA, S. R. N.; IGUMA, L. T. O processo de viver nos filmes: velhice, sexualidade e memória em Copacabana. Texto Contexto Enferm, Florianópolis; v. 16, n. 1, p. 157-62, jan./mar., 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v16n1/a20v16n1.pdf. Acesso em: 15 out. 2019.

POURRIAR, É. (Direção). Je ne suis pas um homme facile. França: Netflix, 2018. 98min.

TILIO, R. de. Teorias de gênero: principais contribuições teóricas oferecidas pelas perspectivas contemporâneas. GÊNERO, Niterói, Rio de Janeiro, v.14, n.2, p.125-148, 2014. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistagenero/article/view/31193. Acesso em: 07 out. 2019.

UNESCO. Declaração Universal dos Direitos Humanos. 2009. Disponível em: https://nacoesunidas.org/wp-content/uploads/2018/10/DUDH.pdf. Acesso em: 15 out. 2019.

WAS. WORLD ASSOCIATION FOR SEXUAL HEALTH. Declaração dos Direitos Sexuais. 2014. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/dedi/declaracao_direitos_sexuais.pdf. Acesso em: 06 out. 2019.

Published

30/07/2019

How to Cite

DONIDA, L. O.; POTTMEIER, S. Intertwined discussion: sexuality and (de)construction of gender identify and expression. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 15, n. 2, p. 204–216, 2019. DOI: 10.26673/tes.v15i2.13048. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/13048. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação