Identification of disabilities among indigenous children in the villages of Dourados/MS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v16i1.13503

Keywords:

Disabilities identification, Early intervention, Indigenous education, Special education.

Abstract

This study aimed to map indigenous children with signs of disabilities, born in Dourados/MS, between 2009 and 2014, and to evaluation visual impairment associated with cerebral palsy in the age group from zero to five years. The research was based on the ecology of human development and in ethnographic principles, relying on the active participation of family members in the application of the Functional Evaluation instruments of the Integrated Vision for Global Development, whose protocols were adapted to the language, culture and indigenous daily life. The mapping surveyed the number and birth conditions of indigenous children, as well as the location of five children with visual impairment and cerebral palsy. In turn, the evaluations of visual functioning and global development made it possible to identify the specific needs arising from the disability situation and reflect on strategies for early intervention, with a view to better learning opportunities in early childhood.

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Author Biographies

Maria Goretti da Silva Mattoso, Rede Municipal de Ensino de Dourados (REME), Dourados – MS

Professora da Educação Básica da Rede Municipal de Ensino de Dourados/MS. Mestre e Especialista em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados. Licenciada em Normal Superior pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul.

Marilda Moraes Garcia Bruno, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados – MS

Professora Aposentada da Universidade Federal da Grande Dourados. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) da UFGD. Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho" (UNESP/Marília).

Washington Cesar Shoiti Nozu, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados – MS

Professor Adjunto da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Docente Permanente dos Programas de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) e de Pós-Graduação em Fronteiras e Direitos Humanos (PPGFDH) da UFGD. Doutor e Mestre em Educação pela UFGD. Especialista em Educação, Licenciado em Pedagogia e Bacharel em Direito pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS).

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Published

19/06/2020

How to Cite

MATTOSO, M. G. da S.; BRUNO, M. M. G.; NOZU, W. C. S. Identification of disabilities among indigenous children in the villages of Dourados/MS. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 16, n. 1, p. 21–39, 2020. DOI: 10.26673/tes.v16i1.13503. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/13503. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação