Teaching profession and health of teachers from the municipal network of teaching in the city of Manaus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v16i2.13807

Keywords:

Health, Teacher, Education

Abstract

The teaching profession has been the subject of discussion in recent years due to the growing number of teachers who are getting sick every day, due to exercise of the profession. In this sense, the research was based on analyzing and describing the factors that are related to the triggering of illnesses of basic education teachers in the city of Manaus. The research has a qualitative approach and was conducted in 32 schools with 320 teachers. Regarding stress factors, in general, the main cause pointed out by the professionals was the low salary (62.4%), the lack of family support in the students' school life (19.6%) and the precarious infrastructure of the school grounds (10.9%). Psychosomatic illnesses (24%) were the ones that most affected teachers in the full exercise of their profession. Thus, there is a need to develop public policies aimed at valuing education professionals and improving working conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julia Graziela Bernardino de Araújo Queiroz, Universidade Nilton Lins (UNINILTONLINS), Manaus – AM

Coordenadora e Professora do Curso de Pedagogia. Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Educação (UFSM).

Tatiana Andreza da Silva Marinho, Secretaria Municipal de Educação (SEMED), Manaus – AM

Professora de Ciências vinculada à Secretaria Municipal de Educação de Manaus. Doutorado em Biologia (Ecologia) (INPA).

References

ALVES, C. S.; ARAÚJO, M. M.; AGUIAR, C. A. postura ergonômica do profissional docente: um estudo de caso do centro de atenção integrada à criança e ao adolescente (CAIC) Senador Carlos Jereissati, em Russas-CE. Tecnologia & Informação, v. 1, n. 3, p. 20-32, 2014.

ANANIAS, M. Propostas de educação popular em Campinas: “as aulas noturnas”. Cadernos do CEDES, n. 51, p. 66-77, 2000.

BRASIL. Lei n. 11.738, de 16 de julho 2008. Regulamenta a alínea “e” do inciso III do caput do art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o piso salarial profissional nacional para os profissionais do magistério público da educação básica. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 1, 17 jul. 2008. PL 7431/2006

CARLOTTO, M. S. A síndrome de burnout e o trabalho docente. Psicologia em estudo, v. 7, n. 1, p. 21-29, 2002.

CARLOTTO, M. S.; PALAZZO, L. S. Síndrome de burnout e fatores associados: um estudo epidemiológico com professores. Caderno Saúde Pública, v. 22, p. 1017-1026, 2006.

CODO, W.; VASQUES-MENEZES, I. O que é burnout? Educação: carinho e trabalho. In: CODO, W. (Org.) Educação: carinho e trabalho. Rio de Janeiro: Vozes, 1999. p. 237-255.

COSTA, F. R. C. P.; ROCHA, R. Fatores estressores no contexto de trabalho docente. Revista Ciências Humanas, v. 6, n.1, p. 18-43, 2013.

CRUZ, R. M. et al. Saúde docente, condições e carga de trabalho. Revista Electrónica de Investigación y Docência (REID), n. 4, 2010. Disponível em: http://www.revistareid.net/revista/n4/REID4art8.pdf. Acesso em: 8 out. 2015.

ESTEVE, J. M. O mal-estar docente: a sala de aula e a saúde dos professores. Bauru, SP: EDUSC, 1999.

FARIAS, P. M. Condições do ambiente de trabalho do professor: avaliação em uma escola municipal. 2009. 225 f. Dissertação (Mestrado em Saúde, Ambiente e Trabalho) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.

FERREIRA, L. Relações entre trabalho e a saúde de professores na educação básica no Brasil. Fundacentro, São Paulo, abr. 2010. Disponível em: https://fasul.edu.br/portal/files/biblioteca_virtual/7/relaciestrabalho.pdf. Acesso em: 8 out. 2015.

FREITAS, M. E. A carne e os ossos do ofício acadêmico. Organizações & Sociedade, v. 14, n. 42, 2007.

FREITAS, C. R.; CRUZ, R. M. Saúde e trabalho docente. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 28., 2008, Rio de Janeiro. Anais [...] Rio de Janeiro, 2008. p. 1-15.

GASPARINI, S. M.; BARRETO, S. M.; ASSUNÇÃO, A. A. O professor, as condições de trabalho e os efeitos sobre sua saúde. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 189-199, 2005.

GOMES, L.; BRITO, J. Desafios e posibilidades ao trabalho docente e a sua relação com a saúde. Revista Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 6, n.1, p. 1-14, 2006.

GUIMARÃES, I. Os problemas de voz nos professores: prevalência, causas, efeitos e formas de prevenção. Revista Portuguesa de saúde pública, v. 22, n. 2, 2004.

HANS, R. F. Avaliação de ruído em escolas. Rio Grande do Sul: UFRSPROMEC, 2001.

HERNANDEZ SAMPIERI, R. H. COLLADO, C. F.; LUCIO, P. B. Metodologia de Pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2013.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

LANDINI, S. R. Professor, trabalho e saúde: as políticas educacionais, a materialidade histórica e as consequencias para a saúde do trabalhador professor. In: SEMINÁRIO DA REDESTRADO – REGULAÇÃO EDUCACIONAL E TRABALHO DOCENTE, 6., 2006. Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro, RJ: UERJ, 2006. p. 1-15.

MACHADO, J. L. A. O professor brasileiro do ensino fundamental público e seu perfil. 2015. Disponível em: https://acervo.plannetaeducacao.com.br/portal/artigo.asp?artigo=2568. Acesso em 20 de ago. 2017.

MEDEIROS, A. M.; BARRETO, S.; ASSUNÇÃO, A. Á. Professores afastados da docência por disfonia: o caso de Belo Horizonte. Caderno saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 14, n. 4, p. 615-624, 2006.

NÓVOA. A. (Org). Os professores e a sua formação. 3 ed. Lisboa: Publicações Dom Quixote; Instituto de Inovação Educacional, 1997.

NUNES SOBRINHO, F. P. O stress do professor do ensino fundamental: o enfoque da ergonomia. In: LIPP, M. N (Org.). O stress do professor. Campinas, SP: Papirus, 2003.

OLIVEIRA, E. da S. G. O “mal-estar” docente como fenômeno da modernidade: os professores no país das maravilhas. Ciências & Cognição, v. 7, p. 24-41, 2006.

OLIVEIRA, M. F. Trabalho e saúde do professor nas pesquisas em educação. Orientador: Wanderson Ferreira Alves. 2015. 106 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Góias, Goiânia, 2015.

OLIVEIRA, R. A. S.; ANDREU, L. G. Condições de trabalho e estresse: um estudo com professores do sexo masculino da educação básica. Trabalho & Educação, v. 24, n. 3, p. 153-166, 2015.

PASCHOALINO, J. B. Q. Matizes do mal-estar dos professores do Ensino Médio. 2007. 220 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.

PENTEADO, R. Z. Relações entre saúde e trabalho docente: percepções de professores sobre saúde vocal. Rev. soc. bras. Fonoaudiol., São Paulo, v. 12, n. 1, p. 18-22, 2007.

PEREIRA, E. F.; TEIXEIRA, C. S.; LOPES, A. D. S. Qualidade de vida de professores de educação básica do município de Florianópolis, SC, Brasil. Ciência Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 18, n. 7, p. 1963-70, 2013.

POLONIA, A. C.; DESSEN, M. A. Em busca de uma compreensão das relações entre família escola. Psicol. esc. educ., Campinas, v. 9, n. 2, p. 303-312, 2005.

RABELO, A. O.; MARTINS, A. M. A mulher no magistério brasileiro: um histórico sobre a feminização do magistério. In: CONGRESSO LUSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 6., 2006, Minas Gerais. Anais [...]. Minas Gerais: UFU, 2006. p. 6167-6176.

SILVA, R. A. O.; GUILLO, L. A. Trabalho docente e saúde: um estudo com professores da educação básica do sudoeste goiano. Itinerarius Reflectionis, Goiânia, v. 11, n. 2, 2015.

VASCONCELOS, A. C. L. A situação de trabalho e saúde mental de professoras da primeira fase do Ensino Fundamental em escolas públicas do município de João Pessoa. 2005. 231 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2005.

VEDOVATO, T. G.; MONTEIRO, M. I. Perfil sociodemográfico e condições de saúde e trabalho dos professores de nove escolas estaduais paulistas, Revista Escola Enfermagem USP, São Paulo, v. 42, n. 2, 2008.

VILA, I. Familia y escuela: dos contextos y un solo niño. In: ALFONSO, C. et al. La participación de los padres y madres en la escuela. Barcelona: Editorial GRÀO, 2003. p. 27-38.

Published

27/08/2020

How to Cite

ARAÚJO QUEIROZ, J. G. B. de; SILVA MARINHO, T. A. da. Teaching profession and health of teachers from the municipal network of teaching in the city of Manaus. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 16, n. 2, p. 575–593, 2020. DOI: 10.26673/tes.v16i2.13807. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/13807. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação